GVB: metro 's nachts laten rijden is te duur

Een petitie om metro's 's nachts te laten rijden is ruim vierduizend keer ondertekend. Maar kijk naar de bezetting van nachtbussen en verplaats dat geringe aantal reizigers naar metrostellen die iedere paar minuten vertrekken en het is onmiddellijk duidelijk dat een nachtmetro geen optie is: te duur.

'De nachtbussen functioneren goed en het 's nachts laten rijden van de metro lost in die zin geen bestaand probleem op.' Beeld Rink Hof

Eens in de zoveel tijd wordt het voorstel gedaan. Dit weekend was het een student die een petitie opstelde voor de introductie van een nachtmetro in Amsterdam.

De nachtmetro zou volgens de opsteller van de petitie 'de verschillende nadelen van de nachtbus kunnen oplossen en de economische toegankelijkheid van de periferie verbeteren'. Bovendien zou de nachtmetro de buitenwijken van de stad aantrekkelijker maken voor jongeren.

Nachtbus
Nu rijdt de metro tot 00.30 uur. Wie op een later tijdstip nog met het openbaar vervoer wil reizen, is aangewezen op de nachtbus. Maar volgens de opsteller van de petitie schiet de nachtbus tekort en is het voor mensen 'die in de periferie van Amsterdam wonen een hele opgave om 's nachts thuis te komen'.

Volgens een woordvoerder van het GVB is een nachtmetro een 'interessant idee'. "Maar helaas is er te weinig vraag naar dergelijk vervoer, het wordt daardoor veel te duur. De nachtbussen functioneren goed en het 's nachts laten rijden van de metro lost in die zin geen bestaand probleem op."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden