PlusAchtergrond

GVB luidt noodklok: ‘Zonder steun moeten we snoeien in de dienstregeling’

Het ov moet doorrijden tijdens corona, hoewel de inkomsten door de afname van het aantal reizigers zijn gekelderd. GVB-directeur Claudia Zuiderwijk luidt de noodklok. “Zonder steun krijgen we dramatische toestanden.”

Het GVB heeft grote financiële problemen door de coronacrisis. Beeld Hollandse Hoogte /  ANP
Het GVB heeft grote financiële problemen door de coronacrisis.Beeld Hollandse Hoogte / ANP

Als er nu ov-lijnen worden geschrapt, zal dat de mobiliteit in en om de stad voor lange tijd verschralen. Volgens GVB-directeur Claudia Zuiderwijk, die dit najaar aantrad, zal het uitblijven van nieuwe steun door het kabinet dramatische gevolgen hebben voor tram- en buslijnen.

Zuiderwijk schetst een zwart beeld van de staat van het openbaar vervoer. Door de coronacrisis zijn de reizigersaantallen tot een minimum geslonken. Financiële steun is onontbeerlijk, zegt ze. “De ritfrequentie zal afnemen, waardoor mensen langer moeten wachten op bus of tram. En de fijnmazigheid, waarmee we reizigers tot dicht op de plaats van bestemming kunnen brengen, zal zonder steun verloren gaan.”

Reizigersaantallen kelderen

Tot nu toe ontvangen de vervoerders een zogeheten beschikbaarheidsvergoeding die is bedoeld om ov-bedrijven ondanks de gekelderde reizigersaantallen in staat te stellen te blijven rijden. De bedrijven krijgen 93 tot 95 procent van hun kosten vergoed door het rijk. De steun is toegezegd tot en met het derde kwartaal van dit jaar.

Maar daarna kunnen de bedrijven niet zonder steun, al helemaal het GVB niet, zegt Zuiderwijk. “In tegenstelling tot het streekvervoer zijn wij bijna geheel afhankelijk van inkomsten uit kaartverkoop. Dat is een kracht van het GVB, maar nu er zo weinig mensen reizen, maakt dat Amsterdam extra kwetsbaar.”

De ingewikkeldheid zit ’m in de verregaande onzekerheden de komende jaren, zegt Zuiderwijk. “Hoeveel mensen stappen straks weer in het ov? Werken mensen vaker thuis of kiezen ze voor een andere vorm van vervoer? We hebben allerhande scenario’s opgesteld, waarbij we er in het beste geval van uitgaan dat straks 88 procent weer in het ov zit. Maar we maken ook plannen voor het geval slechts 65 procent van de reizigers terugkeert.”

Fijnmazig netwerk

In april spreekt de ov-sector met staatssecretaris Stientje van Veldhoven over verlenging van de beschikbaarheidsvergoeding. “Zonder steun zullen we moeten ingrijpen in de dienstregeling. Dat kun je niet zomaar weer opschalen op het moment dat de economie weer ontwaakt. Het zou zo zonde zijn als we moeten snoeien, dan maak je het fijnmazige netwerk van Amsterdam kapot.”

Gewone Amsterdammers zullen daar de gevolgen van ondervinden, zegt Zuiderwijk. “Ingrijpen in het ov betekent ingrijpen in de levens van de mensen die ervan gebruik maken. Bus-, tram- of metrolijnen zullen minder vaak gaan en sommige zullen verdwijnen. Er zal minder geld zijn voor veiligheid of service. We doen er alles aan om dit te zo veel mogelijk te beperken. Maar het is duidelijk dat dat niet kan zonder hulp van de rijksoverheid.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden