Grote storing NS, zondag geen treinen meer: ‘Volgende keer gaan we met de auto’

Vanwege een technische storing bij NS zullen er zondag geen treinen meer rijden. De problemen zijn te groot, laat de NS weten. De spoordienst adviseert mensen om hun reis uit te stellen of andere reisopties te zoeken.

Bart van Zoelen
Gestrande reizigers op Utrecht CS. Beeld ANP
Gestrande reizigers op Utrecht CS.Beeld ANP

Volgens een woordvoerder wordt hard gewerkt aan een oplossing, maar is nog niet bekend wanneer de problemen zijn opgelost. In elk geval zullen alle treinen die zondagavond gepland stonden niet rijden. Eerder werd er nog vanuit gegaan dat de problemen rond 17.00 uur opgelost zouden zijn, later werd dat al uitgesteld naar 20.00 uur. Er worden geen NS-bussen ingezet, aldus een woordvoerder, omdat er in een trein veel meer mensen passen en dit daarom ‘geen optie’ is.

De NS verwacht dat maandag de normale dienstregeling weer grotendeels kan worden opgestart, maar hoe dat er precies uit gaat zien, ‘gaan we maandagochtend zien,’ aldus een woordvoerder. De NS adviseert reizigers voor vertrek dan op de reisplanner te kijken voor actuele informatie. Internationale treinen ondervinden geen hinder van deze storing.

Mogelijke hack

Het besluit om te stoppen met rijden is er een ‘dat je liever niet neemt’, maar niet alleen was er geen actuele reisinformatie voor reizigers, er waren ook achter de schermen problemen. Zo was het door de storing lastig om personeel en treinen opnieuw in te delen als er bijvoorbeeld ergens vertraging zou ontstaan. Er is volgens de NS geen aanleiding om te denken dat het gaat om een mogelijke hack van het systeem.

Door de storing is de actuele reisinformatie verstoord: de reisplanner toont veel onjuiste reisadviezen, zo is de boodschap. Op de stations zou de informatie op de schermen inmiddels wel hersteld zijn. Alleen op trajecten van regionale vervoerders wordt gereden, al is de reisinformatie hier ook niet actueel.

Gestrande reizigers op Centraal

Op Centraal Station vormen zich zondagmiddag rijen bij de servicebalies. Roelof van der Poll wil terug naar huis richting Leiden, maar hij merkt pas bij de incheckpoortjes dat de treinen niet meer rijden. Hij is naar het Allard Piersonmuseum geweest voor de prenten van Peter van Straaten en al die tijd was het nieuws over de storing nog niet doorgedrongen.

Hij wordt naar de streekbussen gestuurd, misschien dat hij via Haarlem en Leiden toch thuiskomt? En anders waarschijnlijk na vijven per trein, zoals de verwachting nu is. “Dan gaan we een hapje eten.”

Andere reizigers nemen het nieuws over de storing minder luchtig op. Leuk is anders na een dagje winkelen met kinderen. Het zijn vooral toeristen op weg naar Schiphol die onthand zijn. GVB-servicemedewerkers proberen ze via Station Zuid nog naar streekbussen te dirigeren, maar het is de vraag of die genoeg capaciteit hebben. “Het zal niet voldoende zijn, maar ik kan me voorstellen dat je het probeert,” zegt NS-woordvoerder Erik Kroeze in de stationshal. “Dit is ook zo’n dag dat er veel taxi’s over de A10 gaan.”

De drukte in het station is verder nog te overzien, vergeleken met eerdere treinstoringen. “Toen waren veel forensen ’s ochtends naar hun werk gegaan om later pas te ontdekken dat de trein niet meer gaat. Dagjesmensen zijn wat flexibeler,” zegt Kroeze. “De storing kwam redelijk vroeg op de dag, dat scheelt ook. Dan kiezen mensen ervoor om thuis te blijven.”

Volgende keer met de auto

Vooral toeristen en dagjesmensen hebben zich geïnstalleerd in de centrale winkelgalerij van de IJ-passage. Vier studenten uit Duitsland zijn rond hun bagage neergeploft onderaan een trap. Ze worden morgenochtend om 9 uur weer in de collegebanken verwacht, maar inmiddels vrezen ze dat ze dat niet gaan halen. Ze hebben hun overstap op de Duitse trein naar Stuttgart al gemist en alle alternatieven hebben ze al onderzocht, van taxi’s tot lijnbussen als Flixbus, maar het is allemaal vol of schreeuwend duur.

Het is een rottig einde van hun uitstapje naar Amsterdam. “We wilden graag klimaatneutraal reizen. Voor de toekomst hebben we treinen zo hard nodig vanwege de opwarming van de aarde,” zegt Sebastian Proffen. “Volgende keer gaan we met de auto,” zegt Leon Offermann.

Chaos op Schiphol

Ook op Schiphol heeft de treinstoring geleid tot een chaos. Gestrande reizigers worden massaal door familie en vrienden met de auto opgehaald. Op sociale media regent het klachten over de chaos bij de luchthaven. Volgens Marc Ortolo duurt het meer dan een uur om de parkeergarages te verlaten. Schiphol bevestigt dat het zeer druk is. De slagbomen van de parkeergarages zijn al opengezet om het verkeer sneller te laten doorstromen.

“Door de treinstoring bij de NS komen veel mensen met de auto of taxi naar de luchthaven. Ook zijn er werkzaamheden aan sommige wegen op Schiphol waardoor het drukker is dan normaal. We vragen om begrip en geduld,” laat Schiphol aan klagende reizigers weten.

‘Vervelende’ opsteker voor taxichauffeurs

Intussen beleven taxichauffeurs een goede zondag door toedoen van de treinstoring. Koninklijk Nederlands Vervoer, vertegenwoordiger van circa 5000 tot 8000 taxi’s in de zogenoemde ‘opstapmarkt’, schat dat het aanvullende ov door de treinstoring ongeveer een kwart meer ritten heeft uitgevoerd. Woordvoerder Hilbert Michel baseert dat op een ruwe schatting vanuit Amsterdam ‘en dat zal in andere regio’s niet zo heel veel schelen’.

Volgens Michel leidt de extra klandizie niet alleen tot meer, maar ook tot langere taxiritten. Hij noemt het een opsteker voor de geplaagde taxibranche, “al is het een voor reizigers vervelende situatie.”

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden