Amsterdam Bewaar

GroenLinks wil opheldering over 'zwijgplicht' overlast Schiphol

Het gebied waar ouder-Amstel woonwijk De Nieuwe Kern met 4500 huizen wil bouwen. Bewoners moeten tekenen dat ze weten dat ze overlast van vliegtuigen kunnen ondervinden.
Het gebied waar ouder-Amstel woonwijk De Nieuwe Kern met 4500 huizen wil bouwen. Bewoners moeten tekenen dat ze weten dat ze overlast van vliegtuigen kunnen ondervinden. © Hollandse Hoogte

De 'zwijgplicht' die het kabinet wil opleggen aan nieuwe bewoners van de Schipholregio moet van tafel. GroenLinks wil opheldering van minister Cora van Nieuwenhuizen (luchtvaart) over de afspraken over de komst van nieuwe woonwijken rondom de luchthaven.

Om te voorkomen dat toekomstige bewoners met bezwaarprocedures de groei van Schiphol tegenhouden, moet in koop- en huurcontracten worden opgenomen dat bewoners op de hoogte zijn van vliegoverlast. Daarover hebben gemeenten, Schiphol en staatssecretaris Sharon Dijksma een overeenkomst bereikt. 

GroenLinks wil nu weten of dat ook betekent dat bewoners daar geen bezwaar meer tegen mogen maken, als bijvoorbeeld vliegroutes veranderen.

"We hebben als Kamer eigenlijk alleen een brief gehad met de mededeling dat deze regeling er aan komt," zegt GroenLinkskamerlid Suzanne Kröger. "Ik wil eerst eens weten wat die afspraken precies inhouden en hoe ze zo'n regeling willen naleven."

Vlieginfarct
De komende vier jaar wordt het Nederlands luchtruim fors op de schop genomen, om een vlieginfarct in de overvolle vluchtroutes te voorkomen. Dat kan volgens GroenLinks leiden tot hele andere situaties, waarbij bewoners van de betrokken nieuwbouwwijken veel meer hinder kunnen gaan ondervinden.

"Dat je mensen in nieuwbouwwijken inlicht over geluidshinder en overlast is één ding," zegt het Amsterdamse Kamerlid, "maar dat je ze vervolgens verbiedt daarover te klagen, kan echt niet."

"Burgers kunnen niet weten hoe het vliegverkeer zich zal ontwikkelen. Vliegroutes kunnen veranderen, hinder kan toenemen; mensen moeten daartegen bezwaar kunnen maken. Veel mensen rondom Schiphol voelen zich al benadeeld; zo'n regeling versterkt dat alleen maar."

"Dat je mensen verbiedt om te klagen is al problematisch. Maar het probleem is veel fundamenteler: hoe veel ruimte geef je een bedrijf als Schiphol, ook maatschappelijk. Met dit soort regelingen wordt het risico veel te groot dat Schiphol ongestraft hinder mag veroorzaken. Het is belangrijk dat mensen altijd bezwaar kunnen blijven maken."

Bestemmingsplannen
Volgens de toenmalige staatssecretaris Dijksma, was er geen sprake van een klaagverbod, maar wordt - net als bijvoorbeeld bij het verplichte energielabel - in koopcontracten opgenomen dat de woning in een gebied ligt met mogelijke vlieghinder. Ook bij doorverkoop moet die bepaling worden opgenomen.

Het gaat daarbij om 'het geven van rekenschap van de aanwezigheid van de luchthaven in bestemmingsplannen door gemeenten, het informeren van nieuwe bewoners, het afhandelen van klachten en het vrijwaren van de luchtvaartsector van extra kosten' door het toestaan van nieuwe woonwijken.

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.