Groene trambaan in de stad tegen regenwater

De gemeente gaat onderzoeken hoe meer trambanen kunnen worden ‘vergroend’. Uit onderzoek blijkt dat bijna 25 vierkante kilometer in en rond trambanen verhard is, waardoor regenwater niet kan worden ­afgevoerd.

Beeld ANP

Dat blijkt uit de antwoorden van de gemeente op vragen van ChristenUnieraadslid Don Ceder. Die wilde weten of de gemeente niet meer kan doen om de stad regenbestendig te maken. Daarbij zou volgens hem een rol kunnen zijn weggelegd voor trambanen.

Groene trambanen zijn onder meer te zien op Tussen Meer, in de Heem­stedestraat en op een deel van de Sarphatistraat. Op plekken waar onlangs onderhoud of wijzigingen hebben plaatsgevonden, zoals bij de Amstelveenlijn, zijn ook nieuwe stukken groen in de baan aangebracht. Op dit moment loopt er een studie naar de mogelijkheden de trambaan in de Gabriel Metsustraat, tussen Hobbemakade en Concertgebouwplein, te vergroenen.

Ceder verwees in zijn vragen naar de recente wateroverlast in delen van Amsterdam als gevolg van extreme regenval. Die overlast wordt mede veroorzaakt door de combinatie van toenemende bebouwing en versteende openbare ruimte, waardoor het regenwater niet gemakkelijk weg kan lopen. ‘Het ziet ernaar uit dat Amsterdam in de toekomst veel frequenter met overtollig regenwater te maken zal krijgen.’

Sedum

Vergroening van de tramrails ziet de fractie van de ChristenUnie als goede optie om wateroverlast tegen te gaan. ‘Tussen de tramrails wordt vaak uit drie vormen van aanleg gekozen: ballast, asfalt en groen. De laatste optie kent vele ­voordelen voor het milieu zoals de opname van stof, de opname van koolstofdioxide en waterinfiltratie. 

In bijvoorbeeld Warschau wordt in plaats van gras sedum (een vetplantje) gebruikt voor de vergroening van trambanen. De voordelen van sedum ten opzichte van graszoden zijn dat het onderhoud zeer beperkt is, het goed tegen droogte kan en goed is voor de lokale biodiversiteit,’ schreef Ceder.

Oversteekplaatsen

Volgens de gemeente is het vaak niet mogelijk de ruimte tussen de tramrails vol te zetten met gras of sedum omdat er op veel plekken oversteekplaatsen zijn die verhard moeten zijn. De belangrijkste beperking is echter gebruik van de trambaan door ander verkeer, waaronder nood- en hulpdiensten, lijnbussen en taxi’s. Burgemeester Femke Halsema schrijft in haar antwoorden dat ‘grasbaanconstructies’ vaak niet kunnen omdat de baan ook wordt gebruikt door auto- en busverkeer.

Volgens het gemeentelijk registratiesysteem is ongeveer 10 procent van de Amsterdamse trambanen ‘onverhard’ en daarmee groen. Nog eens 9 procent is voorzien van halfverharding. De resterende 81 procent is volledig verhard.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden