Amsterdam Bewaar

Groei Schiphol zorgt vooral voor meer vluchten over woonwijken

Vorig jaar kwamen  ruim honderdduizend vliegtuigen pal over Aalsmeer, 57 procent meer dan in 2013
Vorig jaar kwamen ruim honderdduizend vliegtuigen pal over Aalsmeer, 57 procent meer dan in 2013 © ANP

De groei van Schiphol is de afgelopen jaren vooral afgewenteld op plekken waar de meeste mensen wonen: Amsterdam, Amstelveen en Aalsmeer. Terwijl juist is afgesproken dat die gebieden ontzien zouden worden.

Van de afspraken die drie jaar geleden in de Omgevingsraad van Hans Alders zijn gemaakt om de hinder van laagvliegende toestellen boven dichtbevolkte gebieden van de regio te voorkomen, blijkt niets terecht te komen. 

Volgens de overeenkomst zouden de Aalsmeerbaan, Buitenveldertbaan en Zwanenburgbaan die de meeste hinder in woonwijken veroorzaken, het minst gebruikt mogen worden.

'Minst preferent'
Maar uit cijfers die het Bewoners Aanspeekpunt Schiphol (BAS) vrijdag aan die Omgevingsraad presenteert, blijkt dat de groei van het vliegverkeer de afgelopen vijf jaar juist op deze 'minst preferente' banen veel groter is dan de toename van het aantal vluchten op de banen waarvan vliegroutes vooral over weilanden voeren - de Kaagbaan en de Polderbaan.

Terwijl het totaal aantal starts en landingen op Schiphol tussen 2013 en 2017 17 procent toenam, steeg het aantal vluchten op de Aalsmeerbaan, die pal tegen Aalsmeer-dorp ligt, 57 procent.

Boven Buitenveldert, Zuidoost en Amstelveen nam het aantal vliegbewegingen op lage hoogte 22 procent toe, over Zwanenburg kwamen zelfs 62 procent meer toestellen.

Dunbevolkt gebied
Daarentegen bleef de groei achter op banen waarvan juist is afgesproken dat ze 'preferent' zijn, omdat hun vliegroutes vooral over op dunbevolkt gebied voeren. Op de Polderbaan zijn sinds 2013 12 procent meer vluchten uitgevoerd, op de Kaagbaan per saldo 7 procent. 

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), die de de baankeuzes op Schiphol maakt, erkent het beeld. "Omdat de Polderbaan en Kaagbaan vaak vol zitten, is de groei van het vliegverkeer op Schiphol met name op de Aalsmeerbaan, Zwanenburgbaan en Buitenveldertbaan opgevangen," bevestigt een woordvoerder. Dat is volgens haar 'conform eerdere verwachtingen en berekeningen'.

Tweede baan
"De Polderbaan en Kaagbaan zijn wel degelijk voorkeursbanen, omdat deze nog altijd het vaakst worden ingezet. Maar als er meer verkeer is dan op die primaire banen kan worden afgehandeld, wordt een tweede baan ingezet." 

Gemeentes en omwonenden wijten de toename vooral aan de verkeersleiding die regelmatig drie en soms zelfs vier Schipholbanen tegelijk inzet. Dat zal de komende jaren alleen maar vaker gebeuren nu de opening van Lelystad Airport vanwege verzet van een groepje omwonenden opnieuw is uitgesteld, zodat dat vliegveld Schiphol niet kan ontlasten.

Vlieglawaai
Uit een inventarisatie bleek eerder deze week dat alle Amsterdamse politieke partijen voelen voor een slot op het aantal vluchten op de Buitenveldertbaan om hinder in Buitenveldert en Zuidoost binnen de perken te houden. 

Aalsmeer eiste begin dit jaar van het kabinet dat wordt afgezien van groei van Schiphol zolang de overlast in de gemeente, die van alle woongebieden in de regio het zwaarst door vlieglawaai wordt getroffen, niet is aangepakt.

Lees ook: Aalsmeer geteisterd door 500 vliegtuigen in 24 uur

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.