Amsterdam Bewaar

Groei in deelauto's zorgt uiteindelijk voor minder auto's voor de deur

Auto's in Amsterdam worden niet al te intensief gebruikt, ze staan zo'n 95 procent van de tijd stil.
Auto's in Amsterdam worden niet al te intensief gebruikt, ze staan zo'n 95 procent van de tijd stil. © Lizette Schaap

Amsterdam heeft nu duizenden deelauto's, maar het was toch juist de bedoeling de auto terug te dringen? Er moeten eerst auto's bij, voor er auto's afgaan, zeggen de aanbieders.

Zoek eens naar een deelauto op een donderdagochtend met snertweer. Niet vooral in de binnenstad staan de auto's dan klaar. Niet massaal op de Zuidas of in West, en evenmin staan ze bumper aan bumper in de Jordaan of de Stadionbuurt.

De auto's hopen zich op zulke ochtenden op rond de Wibautstraat, is te zien op de plattegrond van vergelijkingssite Ritjeweg.nl. Zoveel vlaggetjes, pijltjes en andere icoontjes dat de Tilanusstraat, Weesperzijde en het Boerhaveplein bijna onzichtbaar zijn geworden.

Wie hebben al die auto's daar neergezet? Grotendeels studentenvolk, lijkt het, bij het nemen van poolshoogte. Mike ten Cate, student Business en Economie, vond het 'ongelofelijk kloteweer' vanmorgen.

"Normaal neem ik de fiets, maar het regende zo hard, ik heb met mijn huisgenoot maar een autootje genomen. De tram? Ja. Ja, hád ook gekund. Maar het is altijd zo druk en klam in de tram met slecht weer. Een auto is dan wel lekker en niet veel duurder."

Zegen voor de stad
De deelauto doet het goed in Amsterdam. Afgelopen week was het weer Hyundai dat honderd auto's in de stad plaatste, bij de ongeveer 5500 exemplaren van andere bedrijven die al voor gedeeld gebruik beschikbaar zijn.

Autodelen betekent minder auto's op straat en meer ruimte voor fietsers, voetgangers en groen

Een zegen voor de stad, zeggen de bedrijven achter de verschillende concepten. Of zorgt het verschijnsel deelauto juist voor extra autokilometers, zoals in het bovenstaande voorbeeld? Veroorzaakt de continue beschikbaarheid van auto's niet voor méér blik op straat?

Helemaal niet, zegt Andrew Berkhout, directeur van Greenwheels, dat tegen de zevenhonderd auto's in Amsterdam heeft staan. "Voor iedere auto die wij plaatsen, verdwijnen er elf uit het straatbeeld. Mensen nemen steeds vaker geen auto of ze doen hun auto weg omdat ze via deelbedrijven de beschikking hebben over een auto wanneer ze er behoefte aan hebben."

Elektrische gezinsauto's
Iets soortgelijks zegt Frank Meijer van Hyundai, dat met zijn honderd elektrische gezinsauto's de nieuwste speler is op de Amsterdamse deelmarkt.

"Auto's in deze stad worden niet al te intensief gebruikt, ze staan zo'n 95 procent van de tijd stil. Als we dat percentage kunnen opkrikken, betekent dat uiteindelijk dat er mínder behoefte komt aan het hebben van een eigen auto voor de deur. En Amsterdam is een prima stad om dit te doen: veel mensen staan open voor deelconcepten."

Er moeten eerst auto's bij, voordat er auto's afgaan, zou je kunnen zeggen. Uiteindelijk wordt het dus beter. Want een deelautoconcept kan alleen succesvol zijn als het aanbod groot genoeg is en gebruikers ook echt de beschikking hebben over een auto op loopafstand.

Zoals een woordvoerder van de gemeente het zegt, naar aanleiding van de komst van Hyundai naar de stad: "Autodelen betekent uiteindelijk minder auto's op straat en meer ruimte voor fietsers, voetgangers en bijvoorbeeld groen in de stad."

Maar een beetje zonde is het wel, al die extra auto's, zegt Victor van Tol van Snappcar. Het bedrijf brengt bezitters van auto's in contact met potentiële gebruikers.

"Want aan auto's heeft Amsterdam echt geen gebrek, de hele stad staat er vol mee. Maar de meeste daarvan worden inderdaad nauwelijks gebruikt, die staan weken achter elkaar geparkeerd. Niets ten nadele van andere concepten, maar wij willen vooral een betere benutting van bestaand potentieel."

Dáár moet beter op worden ingezet, betoogt Van Tol, die zegt een 'zeer goede relatie' te hebben met de gemeente. "Maar ik ben een bedrijf, het gaat mij gewoon niet snel genoeg. De stad zou veel meer kunnen doen om autodelen te promoten, om te zorgen dat er intensiever wordt gedeeld dan nu het geval is."

"Waarom spreek je bijvoorbeeld niet af dat je een parkeervergunning krijgt, of voorrang op de wachtlijst, als je je auto ook beschikbaar stelt voor autodelen? Dan hoef je niet eerst nieuwe auto's aan de stad toe te voegen."

Vrij parkeren

Amsterdam stelt veel parkeerplaatsen beschikbaar voor autodeelbedrijven. Klassieke deelconcepten, waarbij alleen mag worden geparkeerd op een specifieke gereserveerde plek (bijvoorbeeld Greenwheels en Connectcar), hebben ongeveer duizend plaatsen in de stad.

Bij andere bedrijven (zoals onder meer Car2Go en Hyundai) mogen gebruikers de auto achterlaten waar ze dat willen: die zijn gekoppeld aan stadsbrede parkeervergunningen.

Op het moment loopt er een experiment voor elektrische auto's met 350 vergunningen per aanbieder. Er is een plafond van in totaal 750 vergunningen. Dit experiment zal worden omgezet in vast beleid.