Amsterdam Bewaar

Gracht Boerenwetering drooggelegd voor parkeergarage

Stempelbuizen houden damwanden in het gareel in de leeggepompte Boerenwetering
Stempelbuizen houden damwanden in het gareel in de leeggepompte Boerenwetering © Rink Hof

De bouw van de parkeergarage in de Boerenwetering verkeert in een cruciale fase: het water wordt uit de gracht gepompt.

Alsof de stop eruit is getrokken, zo ziet de Boerenwetering er uit. Er zijn kades en bruggen en over de Hobbemakade rijden zoals altijd auto's. Maar de gracht is verdwenen.

Of tenminste: grotendeels verdwenen. Kijk je over het randje dan zie je dat er beneden nog water staat. Het is een kwestie van tijd voordat ook dat zal zijn weggepompt.

Volgend jaar rond deze tijd zal de Boerenwetering tussen de Albert Cuypstraat en de Eerste Jacob van Campenstraat weer gevuld zijn met water. Tot het zover is, wordt er gewerkt op bijna tien meter diepte.

De verwachting is dat in januari uiteindelijk ál het water zal zijn afgevoerd

Dan worden op de Ruysdaelkade een toegang en een uitgang aangelegd, zullen glazen lifthuisjes verrijzen. En zal er uiteindelijk onder het grachtenwater kunnen worden geparkeerd.

Zeshonderd auto's
Bloed, zweet en tranen heeft het gekost. Juridische procedures en oeverloze inspraaksessies. In 2005 is ie bedacht en, als alles volgens planning verloopt, in december 2017 zal er ruimte zijn voor zeshonderd auto's en, oh ja, ook nog zestig fietsen.

Op het moment van opening zullen bovendien driehonderd parkeerplekken op straat plaatsmaken voor groen en ruimte voor fiets en voetganger.

Vanaf begin dit jaar al wordt er gewerkt aan wat de Boerenweteringgarage moet worden. In januari is begonnen met de voorbereidingen en het slaan van damwanden aan alle zijden van het water, en eerder deze maand stortte bouwer Max Bögl in vijf dagen tijd ruim zevenduizend kuub onderwaterbeton in de gracht. Extra stevig, zegt Frank Naumann van het Duitse bedrijf: "Gewapend met staalvezels."

Tussen kerst en oud en nieuw liggen de werkzaamheden stil, maar de verwachting is dat in januari uiteindelijk ál het water zal zijn afgevoerd.

Stempelbuizen
Om te voorkomen dat door het wegvallen van de waterdruk de damwanden naar binnen buigen, zijn 47 stempelbuizen aangebracht die dwars over de Boerenwetering zijn vastgelast.

Er zijn veel momenten dat de parkeerdruk boven de honderd procent ligt

De parkeergarage voorziet in deze buurt overduidelijk in een behoefte: de straatjes van De Pijp staan hier tjokvol. Er zijn veel momenten dat de parkeerdruk boven de honderd procent ligt, wat betekent dat er meer auto's geparkeerd staan dan er plekken zijn. Her en der is te zien hoe dat gaat: tientallen auto's staan op de stoep, de knipperlichten langdurig aan.

De kosten van de Boerenweteringgarage, iets meer dan 34,5 miljoen euro, worden gedragen door de bewoners, die jarenlang extra betaalden voor hun parkeervergunning.

Zij zullen straks soms verder moeten lopen naar hun auto, maar winnen uiteindelijk driehonderd plekken. Een goede zaak, zegt portefeuillehouder Paul Slettenhaar. "Meer plekken, minder zoeken. De buurt zal erop vooruitgaan."

Kritiek
Het uitbreiden van het aantal parkeerplaatsen raakt ook de kern van de kritiek die de afgelopen jaren klonk rond de aanleg van de parkeergarage: trek je met extra plekken niet juist méér auto's?

Slettenhaar is het er niet mee eens en wijst op het vele zoekverkeer. "Je ziet ze hier regelmatig véél te hard rondrijden. Mensen zijn op zoek en raken geïrriteerd omdat ze maar geen plekje kunnen vinden. Wij verwachten dat de bewoners voortaan in één keer richting garage rijden."

Het is nog niet zover, maar nu al denkt Slettenhaar dat een parkeergarage onder een gracht een oplossing is die op vele plekken in de stad navolging kan vinden: grachten zat immers. "Ik weet zeker dat dit de toekomst is."