Amsterdam Bewaar

Gesubsidieerde rondvaartboten mogen misschien toch blijven

Gesubsidieerde rondvaartboten mogen misschien toch blijven
© ANP

Ook enkele van de rondvaartboten die met gemeentesubsidie elektrisch zijn gemaakt, keren vanaf 2020 mogelijk terug in de grachten.

Verantwoordelijk wethouder Udo Kock (Waternet) kreeg dinsdag van een meerderheid in de gemeenteraad te horen dat hij deze categorie moet meenemen in zijn zoektocht naar een oplossing.

De afgelopen jaren werden zeker 22 rondvaart- en partyschepen voorzien van elektrische aandrijving. In veel gevallen gebeurde dit zelfs met gemeentesubsidie, oplopend tot tienduizenden euro's per boot. De reders in kwestie investeerden zelf ook nog tonnen in dit vergroenen van de vloot.

Maar sinds de gemeente de vergunningen opnieuw heeft verdeeld, bleken 21 van deze geëlektrificeerde schepen niet meer welkom. Buiten grachten van Amsterdam is er nauwelijks vraag naar rondvaartschepen waardoor deze schepen veroordeeld zijn tot de sloop.

Geen garanties
Kock is onder druk van de gemeenteraad al langer op zoek naar mogelijkheden om bepaalde schepen die sinds de laatste vergunningsronde buiten boord zijn gevallen, te behouden.

Zo wordt overwogen om speciale historische boten een ontheffing te geven op grond van de Erfgoedwet waar varend erfgoed sinds vorig jaar deel van kan uitmaken. Ook kijkt men naar een speciale mogelijkheid voor salon- en partyboten zonder vergunning. Die zouden wel passagiers binnen de vergunde grachtengordel mogen oppikken, om die vervolgens buiten dit gebied rond te varen.

De reders achter de elektrische vaartuigen krijgen overigens geen garanties van Kock. "Ik beloof niet specifiek wie er deel uitmaken van de oplossing, maar ik neem dit bloedserieus en heb u goed gehoord. Ik zal over de volle breedte kijken wat er mogelijk is".

Lees ook: Rondvaartensoap: de beste stuurlui staan aan wal