Amsterdam Bewaar

Gemeenten mogen meer huizen bouwen rond Schiphol

Uitzicht op de omliggende gebieden vanaf Schiphol
Uitzicht op de omliggende gebieden vanaf Schiphol © ANP

De omliggende gemeenten van Schiphol mogen op een aantal reeds bebouwde woninbouwlocaties nabij de vluchtroutes van vliegtuigen woningen bijbouwen. Het gaat om duizenden woningen, onder meer in de gemeenten Amsterdam en Amstelveen.

Dit zijn staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu), Stef Blok (Wonen en Rijksdienst) en de regio Schiphol overeengekomen. Afgesproken is dat de nieuwe routes voor de vliegtuigen die op Schiphol vliegen zodanig gekozen worden dat woningbouw mogelijk blijft en dat de economische functie van de luchthaven niet wordt beperkt.

Aanvankelijk wilde het Rijk dat de zogeheten 'plancapaciteit' voor woningen in de regio Amstelland Meerlanden zou worden gehalveerd van 18.000 tot 9.000 woningen. Het betreft vooral woningen in de Haarlemmermeer, Amstelveen Aalsmeer, Uithoorn, Ouder-Amstel en Amsterdam. De halvering is nu van de baan.

Alleen in de gebieden die dicht bij de start- en landingsbanen liggen, de zogeheten LIB4-locaties, wordt de woningbouw beperkt. In de daarbuiten gelegen locaties, de 20Ke-gebieden, is het bouwen van huizen weer toegestaan, mits er al woningbouw was. Bouwen in groen, inclusief weilanden, is binnen deze locaties nog steeds uit den boze.

Leegstaande panden
Het besluit biedt volgens Den Haag mogelijkheden voor de gemeenten rond Schiphol om snel bedrijfs- en kantoorgebouwen om te bouwen voor woningen. Ook kunnen andere leegstaande panden aangewend worden voor woningbouw.

De gemeente Amsterdam had vrijdagmiddag nog geen reactie beschikbaar. Den Haag presenteert de besloten overeenkomst 'Wonen en vliegen in de regio Schiphol' als 'een versoepeling van de beperkende maatregelen'.

De Amstelveense wethouder Maaike Veeningen (D66) is blij dat de beperking van de baan is. "Eigenlijk verandert er vergeleken met de situatie van nu niets," zegt Veeningen. "Maar de bedoeling was dat duizenden woningen rond Schiphol niet gebouwd konden worden. Die donkere wolken zijn nu overgewaaid."

Verloedering
Als minpunt signaleert Veeningen wel dat de verdere bebouwing in gebieden dicht bij Schiphol, de LIB4-locaties, vrijwel uitgesloten is. Dat gaat ook om duizenden woningen. Het treft vooral de Haarlemmermeer en Amstelveen. De maatregelen raken nauwelijks Amsterdam omdat de woonwijken van de hoofdstad verder weg liggen.

Veeningen: "Dat deze locaties niet verder bebouwd mogen worden is slecht. Het gaat vooral om leegstaande kantoren. Het is jammer dat er nu niets met de verlaten bedrijfspanden worden gedaan. Dat zorgt voor verloedering." Gemeenten kunnen bij wijze van uitzondering wel pleiten voor ontheffingen, maar volgens Veening antwoordt het Rijk daarop altijd met 'nee'.