Gemeente wil 500.000 m2 aan nieuwe kantoren

De komende jaren komt er zeker 500.000 vierkante meter aan kantoren bij in de stad. De gemeente versoepelt de regels om de bouw op gang te brengen.

De plek waar het geneesmiddelenbureau European Medicines Agency (EMA) wordt gebouwd. Beeld ANP

De afgelopen jaren was Amsterdam vooral bezig de kantorenleegstand weg te werken, die het resultaat was van de crisis, maar ook te maken had met de beperkte aantrekkingskracht van bedrijventerreinen.

Doordat de economie aantrekt en veel kantoren zijn omgebouwd tot woningen, is de leegstand teruggelopen tot een gezond niveau en kan de gemeente weer bouwen.
Amsterdam wil de komende vier jaar 500.000 vierkante meter aan kantoorruimte realiseren.

In eerste instantie komen die op de Zuidas en rondom de Arena, zegt wethouder Udo Kock. Daarna komen de gebieden bij het Amstel Station en aan de IJ-oevers in Noord erbij en zo verspreidt het zich over de stad.

Bedrijventerreinen, zoals die ooit verrezen in Zuidoost en bij Sloterdijk, zijn niet meer van deze tijd. "We gaan gemengde wijken bouwen, waar mensen wonen en werken," aldus Kock. Zo is op de Zuidas nog één miljoen vierkante meter te vergeven, waarvan het merendeel bestemd is voor woningen. Ook bij station Sloterdijk ligt de nadruk op woningen.

Om de kantorenmarkt een impuls te geven, versoepelt Amsterdam de regels. Zo kan de gemeente voortaan grond toewijzen aan één specifiek bedrijf, dat ze graag naar de stad wil halen. Dit is al toegepast bij het onderkomen van het Europees medicijngenootschap EMA, dat de mogelijkheid kreeg een eigen onderkomen te laten bouwen.

Restricties
Hierbij gelden wel restricties, aldus Kock. Amsterdam zal deze 1-op-1 uitgifte van grond alleen toepassen bij internationale hoofdkantoren en bedrijven uit sectoren die bij de stad passen: de creatieve industrie, biotechnologie en ict, media en telecom. Een commissie zal bepalen of bedrijven in deze categorieën vallen.

Een tweede versoepeling is dat projectontwikkelaars niet al een huurder voor het kantoor moeten hebben om een aanbesteding te kunnen winnen. "Dat laten we los," aldus Kock.

De nieuwe kantoren komen zo dicht mogelijk bij aansluitingen op openbaar vervoer en krijgen zo min mogelijk parkeerplaatsen. Bij de wel aanwezige parkeerplekken moeten laadpalen komen. De kantoren worden niet meer aangesloten op gasnet en worden zo duurzaam verwarmd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden