Gemeente kan Amsterdammers niet helpen door grote storing

De gemeente heeft maandag sinds 11.00 uur te kampen met een ict-storing waardoor Amsterdammers bij de stadsloketten niet geholpen kunnen worden met burgerzaken.

Het stadhuis van de gemeente Amsterdam. Beeld anp

Een woordvoerder van de gemeente zegt dat de systemen platliggen waarin burgergegevens worden verwerkt. "Het gaat om ict-applicaties. Het algemene telefoonnummer (14 020) doet het ook niet, waardoor we niet bereikbaar zijn. We kunnen zelfs geen bericht op onze website plaatsen."

De stadsloketten zijn gewoon open voor Amsterdammers. "Maar als het syteem bij vragen nodig is, kunnen we ze niet helpen. Je kunt wel bij het loket terecht voor aangifte van overlijden."

Het is onduidelijk wat de oorzaak van de storing is. De gemeente verwacht niet dat de problemen maandag kunnen worden verholpen. "We hopen natuurlijk dat alles zo snel mogelijk is opgelost. Er wordt hard aan gewerkt."

Geboorte
De gemeente houdt Amsterdammers op de hoogte via sociale media.

Op 4 februari had de gemeente ook al te maken met een storing op de stadsloketten. Het betrof een landelijk probleem. En dat nog wel op een bijzondere dag: ouders konden die maandag voor het eerst hun doodgeboren kind registreren in het bevolkingsregister. Door een wetswijziging kregen doodgeboren kinderen formeel bestaansrecht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden