Amsterdam Bewaar

Gemeente: geen reclame ongezond voedsel meer in metro

Ook de nieuwe stations van de Noord/Zuidlijn worden meegenomen in de aanbesteding
Ook de nieuwe stations van de Noord/Zuidlijn worden meegenomen in de aanbesteding © Rink Hof

In Amsterdamse metrostations mag vanaf 2018 geen reclame voor ongezond voedsel meer gemaakt worden als die is gericht op kinderen. Hiermee gaat de gemeente rekening houden in de aanbesteding.

Nu het schooljaar weer is begonnen, wil de gemeente aandacht vragen voor de gezondheid van Amsterdamse jongeren. Als partner van de Alliantie Stop Kindermarketing heeft het college van b. en w. besloten dat er in de nieuwe aanbesteding voor reclame in de Amsterdamse metro een verbod komt op reclame voor ongezond voedsel, als die gericht is op kinderen en jongeren.

Het nieuwe reclamecontract gaat over alle 58 Amsterdamse metrostations, inclusief de stations van de Noord/Zuidlijn. Het betreft in totaal 200 abri's, 30 grote billboards en 52 digitale borden. Het is een zeldzame kans om iets aan het reclamebeleid in de metro te veranderen: de aanbesteding voor reclame in de metrostations vindt slechts eens in de 15 jaar plaats. 

Gezonde omgeving
Volgens wethouder Eric van der Burg van Zorg en Sport hebben kinderen het recht om op te groeien in een gezonde omgeving. "Vroeger zagen we overal reclame voor sigaretten. Nu vinden we het normaal dat we kinderen daar niet meer aan blootstellen. Met ongezonde voeding moet het ook die kant op." 

Het is nog niet geheel duidelijk hoe er onderscheid gemaakt gaat worden tussen ongezonde voedselreclame die specifiek gericht is op kinderen, en reclame die op volwassenen of iedereen gericht is. Er komt in elk geval geen algemeen verbod op reclame voor ongezond voedsel, aldus een gemeentewoordvoerder. 

Lees ook: Wat is er te doen aan de dikmakende voedselomgeving?