Amsterdam Bewaar

Gemeente betaalt 40 procent rekeningen te laat

Wethouder Udo Kock van Financiën wil dat 90 procent van de rekeningen op tijd wordt betaald
Wethouder Udo Kock van Financiën wil dat 90 procent van de rekeningen op tijd wordt betaald © ANP

Duizenden leveranciers moeten te lang wachten op hun geld; door de invoering van een nieuw systeem betaalt de gemeente 40 procent van de rekeningen te laat. En dat valt wethouder Udo Kock 'vies tegen.'

Ruud Repko houdt voor de gemeente het groen bij op camping Vliegenbos. Hij is zelfstandig ondernemer en het geld dat hij hiermee verdient, heeft hij nodig voor zijn levensonderhoud en de broodnodige inkopen.

Repko is een van de vele ondernemers die langer op hun geld moeten wachten dan de wettelijke betalingstermijn van één maand. Begin april stuurde hij een factuur van 800 euro naar de gemeente. Ruim anderhalve maand later heeft hij nog steeds niets ontvangen. "Mijn vaste lasten lopen ondertussen gewoon door."

Dat is niet voor het eerst. Een rekening van 1800 euro, begin december gestuurd, werd pas in februari betaald. Daar gingen veel telefoontjes, mailtjes en nog meer ergernis aan vooraf. De rekening die hij in maart indiende, werd op tijd betaald.

Financiële chaos
De ellende is ontstaan nadat Amsterdam rond de jaarwisseling is overgegaan op een nieuw, gemeenschappelijk administratief systeem.

Voordien deden 44 stadsdelen en diensten hun eigen betalingen. Direct na de centralisatie liep de boel vast. In de eerste maanden van dit jaar deed de gemeente minder dan de helft van de betalingen op tijd.

Een van de belangrijkste wijzigingen is dat ambtenaren hun bestellingen moeten invoeren in het systeem

Vanaf maart gaat het beter, maar volgens wethouder Udo Kock (Financiën) nog lang niet goed genoeg.

Op dit moment betaalt Amsterdam 40 procent van de rekeningen te laat. Dat gaat om duizenden facturen, de gemeente ontvangt jaarlijks ongeveer 250.000 rekeningen. Kock: "Ik vind het heel erg voor al die ondernemers."

De invoering van het nieuwe systeem is volgens de wethouder noodzakelijk om de 'financiële chaos' bij de gemeente weg te werken. Dat het moeilijk zou zijn, stond van te voren vast. Niet voor niets had Kock de gemeenteraad al ruim van tevoren gewaarschuwd voor problemen.

90 procent
De invoering was op zich al complex, maar daar komt nog eens bij dat de discipline binnen de gemeente minder groot blijkt te zijn dan Kock had verwacht. Een van de belangrijkste wijzigingen is dat ambtenaren hun bestellingen moeten invoeren in het systeem.

Ondernemers die lang moeten wachten, kunnen zich melden bij een zogenoemd escalatieteam

Nog niet de helft van de orders wordt op de juiste manier ingevoerd, met vertragingen tot gevolg. Veel te weinig, zegt Kock, duidelijk geprikkeld. "Dit valt mij vies tegen. Het is lastig om afspraken binnen de gemeente Amsterdam geïmplementeerd te krijgen."

Extra complicatie is dat ondernemers regelmatig rekeningen indienen die niet aan de eisen voldoen. De gemeente kan die niet zomaar overmaken. In het verleden gebeurde dat wel. "We deden maar wat," aldus Kock. Bovendien komen er nu nog duizenden rekeningen binnen die gaan over 2016. Die komen binnen als te laat betaalt, al kan Amsterdam daar weinig aan doen.

Kock heeft als doelstelling dat Amsterdam 90 procent van de facturen op tijd betaalt. Daaraan wil hij geen termijn verbinden.

Ondernemers die lang moeten wachten, kunnen zich melden bij een zogenoemd escalatieteam. De gemeente bezweert dat Ruud Repko dinsdag zijn geld krijgt overgemaakt.

Financiën slankt af

De gemeenteraad buigt zich dinsdag over een bezuiniging op de dienst ­Financiën van zes miljoen euro per jaar. Het aantal ambtenaren gaat terug van 518 begin dit jaar tot 450 in 2018. De invoering van het nieuwe betalingssysteem is een belangrijk onderdeel in deze bezuiniging, zegt Kock.

Door de centralisatie en automatisering zijn hiervoor minder ­ambtenaren nodig. Omdat het werk verandert, is ook een hoger opleidingsniveau vereist. De betalingsproblemen doen niets af aan de bezuiniging. Uitzendkrachten zijn ingehuurd om de achterstanden weg te werken.