Amsterdam Bewaar

Geluidshinder Schiphol geldt voor minder mensen dan gedacht

Rondom Schiphol ondervinden straks 117.500 mensen 'ernstige hinder' van vlieglawaai
Rondom Schiphol ondervinden straks 117.500 mensen 'ernstige hinder' van vlieglawaai © ANP

Het aantal mensen dat rondom Schiphol last heeft van vliegtuiglawaai ligt volgens de luchthaven veel lager dan altijd werd gedacht, blijkt uit nieuwe cijfers. Ook bij groeiend vliegverkeer blijft de hinder rondom Schiphol ruim binnen de perken.

Dat blijkt uit nieuwe geluidsberekeningen volgens veel nauwkeurigere Europese geluidsregels. Schiphol presenteert de cijfers woensdag in de Omgevingsraad aan de luchtvaartsector, gemeenten, provincies en actiegroepen.

In 2020 worden rondom de luchthaven 117.500 mensen 'ernstig gehinderd'  door geluid van vliegverkeer. Dat is veel minder dan de 166.500 regiobewoners waar tot nu in de normen mee werd gerekend. In het betrokken gebied wonen circa 520.000 mensen.

Nauwkeuriger regels
Twee jaar geleden berekende Schiphol al dat het aantal gehinderden eenderde lager ligt dan de norm. Maar de luchthaven moest zijn huiswerk overdoen omdat het daarbij - volgens de regels - Nederlandse normen had gebruikt terwijl er al veel nauwkeurigere Europese geluidsregels bestaan.

Nu blijkt volgens de luchthaven dat, vergeleken met 2015, het aantal mensen met ernstige hinder door vliegverkeer tot 2020 2 procent zal groeien. In dezelfde periode neemt het aantal vluchten ruim 11 procent toe tot de afgesproken grens van een half miljoen starts en landingen.

Afspraak was dat het aantal ernstig gehinderden in 2020 ten opzichte van 2015 5 procent onder de norm moest liggen, groei of geen groei van het aantal starts en landingen. Volgens Schiphol is die afspraak, met een 'daling' van ruim 29 procent, meer dan gehaald.

Het aantal mensen dat 's nachts de slaap niet kan vatten door vliegtuigherrie, 24.500, ligt zelfs ruim de helft lager dan de norm. Doordat het aantal nachtvluchten is teruggebracht, zal de hoeveelheid 'slaapgestoorden' ook niet meer stijgen.

Spookgehinderden
Volgens bewonersactiegroepen is de werkelijke hinder van vliegverkeer veel groter dan uit de cijfers blijkt, maar wordt dat versluierd in de ingewikkelde geluidsberekeningen.

Zo zijn woningen die sinds 2005 rondom Schiphol zijn gebouwd niet allemaal meegerekend waardoor tienduizenden 'spookgehinderden' buiten de cijfers zouden blijven. Schiphol gaat die rekensom nog maken voor het jaar 2015.

Volgens de bewonersactiegroepen is verdere groei van Schiphol desondanks uit den boze. De luchtvaartsector wil juist dat bij groei van Schiphol na 2020 rekening wordt gehouden met de voorsprong die nu al is behaald.

Eerder pleitte KLM, die stelt dat de afname van de hinder vooral te danken is aan diens investeringen in nieuwe 'stillere' vliegtuigen, voor ruimere groeimogelijkheden, mogelijk al voor 2020.

Regiogemeenten en de provincie vinden ook dat Schiphol straks moet kunnen groeien, maar binnen de oorspronkelijke afspraken en pas over vier jaar.

Lees ook: Schiphol eist ruimte op voor verdere groei

Zie ook: Schiphol en KLM: groei luchthaven veilig doorzetten

Elke middag het laatste nieuws uit Amsterdam ontvangen? Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief van Het Parool.