Reportage

Geharde veteranen van de taxiwereld houden toezicht bij standplaatsen

Taxichauffeurs op standplaats CS betalen dertig cent toeslag per rit. Van het geld worden toezichthouders ingehuurd die gelden als de geharde veteranen van de taxiwereld.

Taxistandplaats Beeld Lin Woldendorp

Zie ze als bemoeials in de goeie zin van het woord. Ze mogen dan ‘onafhankelijk standplaatscoördinatoren’ zijn, in de praktijk komt het erop neer dat ze zich continu bemoeien met de gang van zaken op de taxistandplaats achter CS. Steeds als een taxi voorrijdt en passagiers zich melden, schuifelen ze dichterbij. Ze groeten vriendelijk en vragen of ze kunnen helpen.

Het knappe is dat dat alles verloopt in opperste harmonie. Je zou je zomaar kunnen voorstellen dat er een gespannen situatie ontstaat, omdat de taxichauffeurs niet gediend zijn van zoveel bemoeienis. Maar de chauffeurs reageren positief, de sfeer op deze niet altijd even vriendelijke taxistandplaats is opperbest.

Open en eerlijk

Het heeft te maken met de manier waarop je mensen benadert, zegt een van standplaatscoördinatoren. “Open en eerlijk. We maken het niet mooier dan het is. We zijn respectvol, eerlijk en duidelijk. En uiteindelijk is ook de taxibranche erbij gediend dat het op deze standplaats allemaal soepeltjes loopt.”

Gisteren zijn ze begonnen, de beveiligers die, bovenop de gebruikelijke handhaving op de standplaats, toezicht houden op de taxichauffeurs van wie een een klein deel er een potje van maakt. Die belazeren de boel: ze weigeren korte ritjes, veroorzaken geluidsoverlast en hinderen klanten bij het kiezen van een taxi. Ook houden de beveiligers in de gaten of er geen klanten buiten de standplaats om worden geronseld en of er veilig wordt gereden.

Het is toezicht, maar binnen de gemeente en in taxi-jargon wordt er vooral gesproken over standplaatsmanagement. Het is een initiatief van beide partijen: de onafhankelijke standplaatscoördinatoren rapporteren ongerechtigheden, waarna de gemeente eventuele boetes neerlegt bij de taxibedrijven. En er gaan dingen mis: op de taxistandplaats achter CS gaat het weliswaar niet meer zo fout als het voorheen op de oude plek aan de voorzijde ging, regelmatig is er toch nog sprake van spanning en taxichauffeurs die proberen klanten een poot uit te draaien.

Veteranen

Aan de mannen van Fred Beveiligt kun je een dergelijke klus wel overlaten, zo lijkt het: je zou hen de geharde veteranen van de taxiwereld kunnen noemen. De afgelopen jaren deden zij wagonladingen aan ervaring op op luchthaven Schiphol, waar het met taxironselaars stevig uit de hard liep. Maar waar het, mede onder invloed van Fred Beveiligt, inmiddels een stuk gestructureerder verloopt.

Ook opvallend: de ingehuurde krachten worden betaald door de taxichauffeurs zelf. Voor elke rit van CS wordt door de taxibedrijven een toeslag van dertig cent betaald. De meeste chauffeurs deze middag zijn enthousiast. Een van hen, ze willen allemaal niet met hun naam in de krant, vindt deze constructie ‘op zichzelf best raar’.

Maar volgens een collega is het de prijs die de goeie chauffeurs moeten betalen om de slechte een beetje in toom te kunnen houden. “Als het hier rimpelloos gaat, als er niet meer op reiswebsites staat dat Amsterdamse taxi’s er een puinhoop van maken, dan levert ons dat uiteindelijk meer ritjes en dus meer inkomsten op.” En, zegt een ander: “Deze toezichthouders lopen hier niet de baas te spelen, het zijn geschikte kerels, maar er valt ook niet met ze te spotten.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.