Geen reclame voor fossiele brandstofgebruikers meer in metrostations

Vanaf maandag is in de Amsterdamse metrostations geen reclame meer te zien voor producten waarvoor fossiele brandstof nodig is, zoals auto’s die rijden op benzine of vliegtickets tegen dumpprijzen.

In de metrostations van Amsterdam geen reclame meer voor producten en diensten die draaien op fossiele brandstof. Beeld EPA
In de metrostations van Amsterdam geen reclame meer voor producten en diensten die draaien op fossiele brandstof.Beeld EPA

Amsterdam is de eerste stad van Nederland die reclame voor dergelijke producten gaat weren. De gemeente en reclame-exploitant CS Digital Media tekenen maandagmiddag een convenant hierover.

Terugdringen reclames

De gemeenteraad heeft in december een motie aangenomen van GroenLinksraadslid Jasper Groen, waar ook de PvdA, de Partij voor de Dieren, Denk en de SP achter stonden. Met die motie werd het stadsbestuur aangespoord afspraken te maken met reclame-exploitanten over het terugdringen van reclame voor producten waarvoor fossiele brandstof essentieel is. De motie volgde op een brief waarin Reclame Fossielvrij en 51 Amsterdamse organisaties de stad opriepen om reclame te weren die niet past in haar duurzaamheidsbeleid.

De afspraken over reclames in de metrostations zijn de eerste stap. “We willen een stad zijn waar zuinig met energie wordt omgesprongen,” zegt wethouder Marieke van Doorninck. Zo zou Amsterdam in 2030 de CO2-uitstoot 55 procent moeten hebben verminderd. “Met de ondertekening van dit convenant zet Amsterdam daarmee een eerste mooie stap.”

Milieuorganisatie Reclame Fossielvrij is blij met het besluit van de gemeente. “De beslissing om fossiele reclame uit de metro te weren komt op een cruciaal moment in de strijd tegen de klimaatontwrichting. We hebben geen tijd meer te verliezen om de klimaatdoelen van Parijs te halen. Daar passen geen reclames bij die fossiele brandstoffen normaal houden en die klimaatverandering verérgeren,” zegt coördinator Femke Sleegers.

Mark Veenman, directielid bij CS Digital Media: “De duurzaamheidsdoelstellingen moeten door iedereen serieus worden genomen. Ook onze industrie speelt een rol in dit proces.”

Druk van buitenaf

Naar aanleiding van de aangenomen motie gaat de gemeente Amsterdam ook met andere exploitanten in de stad in gesprek over het weren van reclame voor producten en diensten die draaien op fossiele brandstof. Zo onderzoekt de gemeente nog hoe ze reclame van fossiele bedrijven als Shell en Exxon kan verbieden.

Vervoersbedrijf GVB besloot vorig jaar al dat een reclamecampagne van Shell op de veerponten over het IJ niet herhaald zou worden, na druk van activisten van Extinction Rebellion.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden