Het zogeheten N1-terrein in het Westelijk Havengebied wordt toch niet verder ontwikkeld tot evenemententerrein.

Plus Achtergrond

Geen bioraffinaderij: Amsterdam loopt 250 miljoen mis

Het zogeheten N1-terrein in het Westelijk Havengebied wordt toch niet verder ontwikkeld tot evenemententerrein. Beeld Jean-Pierre Jans

De eerste biokerosinefabriek van Europa moest in Amsterdam komen, op een steenworp van Schiphol, in de stad met ‘het groenste college ooit.’ Maar Delfzijl ging er met de buit vandoor. Een strop van 250 miljoen euro. 

“Dit ding komt in Amsterdam.” Toen Sky NRG drie jaar geleden met de plannen begon voor een fabriek waar biobrandstof voor de luchtvaart wordt gemaakt, stond de locatie volgens topman Maarten van Dijk al in potlood vast: thuisstad Amsterdam.

Maandag maakte het bedrijf met KLM en SHV Energy bekend de bioraffinaderij, waarde 250 miljoen euro, te gaan bouwen. In Delfzijl. De hoofdstad lijkt door haar eigen zwalkbeleid een groene investering van 250 miljoen euro te zijn misgelopen.

“We zijn drie jaar geleden begonnen,” zegt Van Dijk, “hebben de technologie onderzocht, partners gezocht en locaties bekeken.” Dat moest een haven zijn, vanwege de aanvoer van grote hoeveelheden vloeibaar afval uit industrie en voedingsbranche, de beoogde grondstof voor de biologische vliegtuigbrandstof.

Een prima grasveld

Amsterdam stond er volgens Van Dijk goed op. De haven van de hoofdstad is groot in benzine en diesel, heeft al verschillende bioraffinaderijen en ligt pal bij Schiphol. Maar de ontvangst was op z’n zachtst gezegd gemengd.

“We hebben heel goed contact met het Havenbedrijf, dat direct enthousiast was. We hebben ze uitgelegd wat onze behoeftes waren: aan het water, goed bereikbaar over de weg en met de mogelijkheid tot uitbreiden.”

Maar een plek vinden was nog een hele toer. Door de omvangrijke woningplannen van de gemeente in het havengebied is ruimte voor bedrijven schaars geworden.

Het lukte het havenbedrijf toch een stek te vinden die beide partijen beviel: een deel van het N1-kavel in Westpoort. Bij de Amerikahaven, pal aan een vaarroute richting Ringvaart en Schiphol en bij de kerosinepijpleiding waarop gemakkelijk kon worden aangetakt. “Het was een prima stuk grasveld.”

Tot vanuit de Stopera heel ander beleid voorrang bleek te krijgen. “Plotseling kregen we te horen dat het terrein in Westpoort niet meer beschikbaar was. Het moest een festivalterrein blijven.”

Flirt met decibellen

‘N1-Park’ huisvest sinds 2017 grote evenementen waarvoor elders in de stad geen ruimte meer was. Aanvankelijk bedoeld als tijdelijke locatie – ook omdat het bestemmingsplan er uitging van industrie – werd de behoefte aan een permanent terrein onweerstaanbaar toen de gemeentelijke huizenplannen steeds meer vorm kregen en festivals het kind van de rekening dreigden te worden.

De flirt met de decibellen betekende het einde voor de biokerosinefabriek in Amsterdam. De race ging verder tussen Delfzijl en Rotterdam, waarbij ook de grootste haven van Europa vanwege beleidskwesties afviel.

Havenbedrijf Amsterdam herkent zich desgevraagd niet in de gang van zaken. “We hadden meerdere terreinen op het oog voor Sky NRG,” zegt een woordvoerder, “waaronder dit gebied. Maar het festivalterrein zelf speelt wat ons betreft geen rol, omdat het niet onder ons valt, maar onder Amsterdam-West.”

Waterstof of aardgas

Van Dijk wil er geen misverstand over laten bestaan: de locatie was niet het enige obstakel in Amsterdam. “Het is voor ons heel belangrijk dat er andere chemiebedrijven in de buurt zitten. Die heb je in Amsterdam niet. Dus hadden we voor de productie van waterstof aardgas moeten gebruiken, wat minder duurzaam is. In Delfzijl kunnen we gebruikmaken van groene waterstof van de Gasunie en de chemiefabriek van

Nouryon.” Noord-Nederland bleek bovendien bereid mee te investeren. De fabriek levert Groningen enkele tientallen banen op.

Toen de gemeente Amsterdam begin februari tot inkeer kwam en het doek alsnog viel voor feestweiland N1-Park – nadat het besef doordrong dat de stad anders vanwege de huizenzucht van de gemeente havenbedrijven zal verliezen – was het te laat. Voor nu.

Sky NRG, dat met partner SHV werkt aan plannen voor synthetische biobrandstof, is nog niet uitgepraat met Amsterdam. “We houden contact, ook voor toekomstige ontwikkelingen.”

Beeld Laura van der Bijl
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden