Amsterdam Bewaar

Gaat politiek ook Uber aanpakken?

Gaat politiek ook Uber aanpakken?
© ANP

De vrije rol van Uber op de streng gereguleerde taximarkt is steeds moeilijker vol te houden. Hoe het bedrijf kan worden aangepakt is nog een hele puzzel, maar de politieke wil is er nu wel.

De strijd tegen Uber, veruit de grootste aanbieder van taxivervoer via een app, heeft nieuwe wind in de zeilen gekregen. Aanleiding is de harde aanpak die de stad New York deze week heeft gekozen: een jaar lang komen er geen vergunningen bij en in die tijd gaat de stad de branche strenger reguleren.

Het Amsterdamse stadhuis heeft verlekkerd gekeken naar de daadkracht van City Hall in New York. Want in Nederland doet zich de schizofrene situatie voor dat de ene taxi, die met de daklichten van TCA of TCS, door de gemeente wordt gereguleerd en andere, voornamelijk Uber, door Den Haag.

Hierdoor weet de gemeente niet eens precies hoeveel Uber-taxi's er eigenlijk actief zijn in de stad, laat staan dat ze de groei kan tegenhouden. Geschat wordt dat er op een totaal van 7000 taxi's ongeveer 3000 chauffeurs alleen via een app zoals Uber rijden.

Doorbraak forceren
Toch is er reden voor Uber om bezorgd te zijn. Voorheen was er weinig behoefte aan regulering van dit deel van de markt. Liberale partijen als de VVD en D66 hadden de macht, die vonden dat de branche zichzelf moest reguleren. Maar sinds de verkiezingen heeft een linkse coalitie de macht gegrepen in Amsterdam.

Verantwoordelijk wethouder Sharon Dijksma kreeg als taak mee om om het aantal taxivergunningen te beperken, via volumebeleid.

Via haar Haagse netwerk moet ze ervoor zorgen dat de gemeenteinvloed kan uitoefenen op de vergunningverstrekking aan bedrijven zoals Uber. "Ik hoop dat zij een doorbraak kan forceren."

"Anders wil ik inzetten op alleen nog maar elektrische taxi's, om zo het milieu te verbeteren en tegelijk op kwaliteit en volume te sturen," zegt GroenLinks-raadslid Zeeger Ernsting die samen met PvdA, D66 en SP in de coalitie zit.

Ondoenlijk druk
Centrale TCA roept het stadhuis op om het voorbeeld van de Amerikanen te volgen. Logisch, want TCA had tot de komst van Uber naar Amsterdam praktisch een monopolie op taxivervoer in de stad en verloor sindsdien veel werk aan het bedrijf.

Net als in New York stelt TCA-directeur Hedy Borreman voor om de uitgifte van nieuwe vergunningen voorlopig te staken. Daar is volgens haar een juridische basis voor: verstoring van de openbare orde. Het is immers onrustig onder de chauffeurs en bovendien is het door de enorme groei van het aantal taxi's ondoenlijk druk, vooral 's avonds rond de uitgaanspleinen.

In de afgelopen vier jaar was er geen politieke wil om te veranderen

Sofyan Mbarki

Volgens Borreman en brancheorganisatie KNV kunnen de verantwoordelijke overheden tijdens het moratorium met elkaar om tafel om per stad de vervoersbehoefte vast te stellen, en het aantal taxi's dat daarbij hoort.

Evaluatie
Intussen kan er volgens de PvdA nu ook al worden doorgepakt met strengere lokale regels voor Uber. Het raakt aan een grote frustratie onder chauffeurs. Door de juridische verschillen tussen Uber- en straattaxi's kan die laatste categorie een week geschorst worden bij een overtreding, terwijl een Uber-chauffeur alleen een verkeersboete krijgt.

"In de afgelopen vier jaar was er geen politieke wil om te veranderen. Nu kunnen we lokaal aan de slag, in elk geval door alle taxi's onder dezelfde regels te brengen," aldus PvdA-raadslid Sofyan Mbarki.

In het najaar komt Dijksma met een evaluatie van de taximarkt.  Uber zal niet snel verdwijnen uit de stad, maar de bijzondere status die het nu heeft is niet langer onaantastbaar.

SP-raadslid Tiers Bakker heeft schriftelijke vragen gesteld aan de wethouder om op een rijtje te krijgen of een moratorium zoals in New York, ook in Amsterdam mogelijk is. Hij wil zo snel mogelijk doorpakken.

Niet verassend, maar Uber is kritisch op de ontwikkelingen. "Het beperken van het aantal licenties, zoals voorgesteld in New York City, belemmert een belangrijke en vooral ook betrouwbare vervoersvorm, zonder daadwerkelijk iets te doen aan de filedruk in de stad. Net als de gemeente Amsterdam willen wij de stad in beweging houden. Daarom blijven wij de samenwerking zoeken om de algehele mobiliteit te verbeteren."