Amsterdam Bewaar

FNV wil zaak tegen Uber starten, maar chauffeurs 'durven niet'

De chauffers zitten met een geheimhoudingsplicht en zouden bang zijn werk kwijt te raken.
De chauffers zitten met een geheimhoudingsplicht en zouden bang zijn werk kwijt te raken. © ANP

Vakbond FNV wil een proefproces tegen Uber starten. Chauffeurs van de taxi-app werken volgens de bond als schijnzelfstandigen. De chauffeurs in kwestie durven echter niet mee te werken.

Volgens de FNV zouden Uber-chauffeurs onder de taxi-cao moeten vallen, zo laat de vakbond weten in een interview met Zembla. 'Uber zegt dat de chauffeurs zelfstandigen zijn, maar ze zijn nu een soort pseudo-werknemers,' zegt Minke Jansma van FNV Taxi.  

FNV twijfelt of chauffeurs rond kunnen komen van de bedragen die ze aan de ritten overhouden. 'Met de twintig, dertig procent die ze moeten afdragen is het de vraag of het tarief hoog genoeg is voor hun levensonderhoud. Dan moet je wel heel veel uren maken om rond te komen,' zegt Jansma.

Dit zou ook oneerlijke concurrentie met andere taxichauffeurs in de hand werken.  

Ook het feit dat zelfstandigen zich aan allerlei regels moeten houden wat betreft bijvoorbeeld gedrag, kleding en type auto, vindt het FNV niet passen bij zzp'ers.  

Proefproces
Een proefproces, een zaak bedoeld om een precedent te scheppen, zou hier een einde aan moeten maken. De vakbond voelt zich hierin gesteund door een vergelijkbare zaak in het Verenigd Koninkrijk.  

Eind oktober bepaalde een rechter daar dat Uber-chauffeurs geen zelfstandige ondernemers zijn. Ze zouden daarom recht hebben op minimumloon en vakantiedagen. Overigens is Uber in Londen inmiddels verboden. 

Angstige chauffeurs
FNV zegt contact te hebben met een aantal chauffeurs, maar die zijn te schuw om uit de school te klappen. 'Uber heeft een vrij stringent beleid naar haar chauffeurs, zo hebben we bijvoorbeeld gezien dat in de overeenkomsten die het bedrijf sluit geheimhouding is geregeld. Dat maakt de chauffeurs angstig,' zegt Jansma.  

Ook zouden de chauffeurs bang zijn om werk te verliezen. 'Sommigen van hen zijn al blij dat ze een beetje werk hebben, dus dan is de stap om een proces aan te spannen groot.'

FNV hoopt daarom dat chauffeurs alsnog naar voren durven te treden. 'Zodra dat gebeurt, zullen wij ze helpen met de strijd voor een betere arbeidssituatie'.

Flexibiliteit
Uber zegt zich niet te herkennen in het beeld dat door FNV geschetst wordt.

"Chauffeurs in Amsterdam werken al meer dan 20 jaar als zzp'ers. Dat geldt niet alleen voor Uber, dat geldt voor alle taxi-chauffeurs," zegt een woordvoerder van de taxidienst. "Daar komt bij dat het overgrote deel van de chauffeurs te kennen geeft zelfstandig te willen zijn en blijven vanwege de flexibiliteit die zij hierdoor hebben."

"Zij kunnen hun werk rondom hun leven organiseren, en niet andersom. Dat doen zij ook, want eenderde van de chauffeurs rijdt minder dan 10 uur per week."

Lees verder: 'Uber-chauffeurs vervoeren illegaal passagiers in Amsterdam'

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.