Amsterdam Bewaar

Zeesluis in IJmuiden levert nu al tegenvaller op

Bij de aanleg van de zeesluis bleek dat de caissons waar de sluisdeuren in komen opnieuw moesten worden ontworpen.
Bij de aanleg van de zeesluis bleek dat de caissons waar de sluisdeuren in komen opnieuw moesten worden ontworpen. © ANP

De bouw van de nieuwe zeesluis bij IJmuiden bezorgt de aannemers BAM en VolkerWessels een strop van elk 69 miljoen euro. Door de tegenslagen dreigt de sluis ook later open te gaan.

Begin dit jaar ontdekten de aannemers dat het ontwerp van de betonnen bak die wordt afgezonken voor de 500 meter lange sluis niet berekend zou zijn op de krachten van het water op deze caissons.

Vervorming en scheuren dreigden. In de loop van dit jaar bleken bovendien allerlei extra materialen voor versteviging, man­uren en dure specialisten nodig.

BAM en VolkerWessels nemen samen bouw en onderhoud van de sluis voor hun rekening voor zo'n 600 miljoen euro. Meteen toen ze in 2015 kwamen met dit bod zorgde dat voor schrik bij Rijkswaterstaat. Het bedrag was zo'n 15 procent lager dan de door de overheid geraamde kosten.

Strop
Het lage bod was zelfs reden voor een extra toets door deskundigen. Rijkswaterstaat wilde geen herhaling van een eerder 'vechtcontract' met eindeloos getouwtrek over allerlei bijkomende kosten.

Dat gevaar lijkt er nu niet te zijn. De aannemers zijn duidelijk over de vraag waar de strop terechtkomt. Ze kunnen zich wel voor de kop slaan dat niemand de risico's voor de caissons doorzag.

"Frustrerend omdat zoveel mensen hiernaar hebben gekeken," zei BAM-topman Rob van Wingerden. De winstwaarschuwing die BAM afgaf, leidde vanmorgen tot een daling van zo'n 20 procent op de beurs.

2019
Het bod van de aannemers was zoveel lager door het innovatieve ontwerp. Daardoor is maar één reservedeur nodig en het water wordt door de sluisdeuren afgevoerd in plaats van via dure afvoerkanalen naast de sluis.

"De tegenvaller houdt geen verband met het innovatieve ontwerp," zegt een woordvoerder van BAM.

Het is maar zeer de vraag of de sluis eind 2019 open kan, zoals het plan was. De aannemers komen in januari met een nieuwe planning en verwijzen verder naar Rijkswaterstaat. BAM zegt wel dat de caissons begin 2019 op hun plek liggen.

VolkerWessels wil alleen kwijt dat ze uitgaan van 'een verlengde bouwperiode'.

Rijkswaterstaat zegt nog in gesprek te zijn met de bouwers over de gevolgen van de tegenslagen. "Er zit wel enige druk op de planning," zegt een woordvoerder.

Lees ook: Financiering zeesluis IJmuiden is rond, bouw kan beginnen en Zeesluis IJmuiden kost Amsterdam minder dan gedacht