Flexibele laadpalen helpen bij opmars elektrische auto

Flexibele laadpalen in Amsterdam laten de stroomtoevoer meebewegen met de drukte op het elektriciteitsnet. Het zwaarbelaste stroomnet in de stad is daardoor langer opgewassen tegen de snelle opmars van de elektrische auto.

Beeld ANP

Van de drieduizend laadpunten in Amsterdam kan ongeveer een derde voortaan flexibel laden. 456 laadpalen zijn omgebouwd zodat ze met wisselende snelheden de auto-accu vullen. Daarmee halen ze meteen de pieken uit het elektriciteitsaanbod. Wethouder Sharon Dijksma (verkeer) heeft deze laadpalen dinsdagmiddag officieel omgedoopt tot Flexpower-laadpalen.

Dijksma trok vorige week veel bekijks met haar ambitie om al in 2030 alleen uitstootvrije auto’s toegang te geven. Daardoor zal het aantal laadpunten, nu drieduizend, minstens vertienvoudigen. Meteen werd toen vanuit de autobranche gezegd dat het Amsterdamse stroomnet het opladen van tienduizenden auto’s niet kan bolwerken.

Het net krijgt het nog eens extra zwaar te verduren als in de toekomst veel woningen worden verwarmd op elektriciteit die dan ook nog eens deels in de stad zelf zal worden opgewerkt. Uit een toekomstscenario van netbeheerder Alliander bleek eerder dit jaar al dat voor Amsterdam tot 2050 in het uiterste geval een vervijfvoudiging van het elektriciteitsverbruik dreigt en een overbelast stroomnet in een derde deel van de stad.

In de ochtend als iedereen zich klaarmaakt om te gaan werken (verlichting, maar denk ook aan het koffiezetapparaat) en ‘s avonds rond etenstijd (de vaatwasser, de oven) schiet nu al het elektriciteitsverbruik in de woonwijken omhoog. Daardoor kan de belasting van het stroomnet met 2,5 tot 5 keer toenemen. Flexibele laadpalen kunnen die pieken voor een deel opvangen. Ook wordt het daardoor mogelijk langer te wachten met dure investeringen in zwaardere kabels.

Autobezitter

De flexibele laadpalen vangen die pieken op door minder stroom af te geven op deze piekmomenten dat huishoudens veel energie verbruiken. Uit een proef die de gemeente afgelopen jaar samen met energiebedrijf Vattenfall, innovatiecentrum ElaadNL en Alliander heeft gehouden bij 52 laadpalen in West, Zuid, Nieuw-West en Centrum blijkt dat de gevolgen voor de autobezitter te overzien zijn. 95 procent bleek geen hinder te ondervinden.

En het voordeel was: op daluren, zoals ‘s nachts, gaat het laden extra snel. Op die momenten halen ze de vertraging van het rond etenstijd afgeknepen vermogen van hun laadpaal dubbel en dwars weer in.

Een ander voordeel is dat een groter deel van de binnen de stad zelf met zonnepanelen opgewekte stroom kan worden gebruikt voor het opladen van auto’s. Daardoor zijn de pieken overdag aan zonne-energie het elektriciteitsnet minder tot last.

Lees ook: Amsterdam krijgt 52 nieuwe elektrische snelladers

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden