Fietsreclame VanMoof verbannen van Franse tv

Een reclame van het Amsterdamse fietsbedrijf VanMoof is verbannen van de Franse televisie. De beelden zouden ‘een klimaat van angst’ veroorzaken, aldus de Franse reclamewaakhond.

De commercial, van minder dan een minuut, toont korte beelden van files en een smeltende auto die verandert in een VanMoof-fiets. Op de achtergrond hoor je sirenes afgaan en mensen die door elkaar praten. ‘Time to ride the future’ staat er op het eind.

Niet als het aan de Autorité de Régulation Professionnelle de la Publicité (ARPP) ligt. Volgens de reclamewaakhond geven bepaalde beelden de auto-industrie een slechte naam en veroorzaken ze een ‘angstcultuur’. Het is voor het eerst dat een fietsreclame wordt geweerd van televisie. Opvallend is daarbij dat hetzelfde spotje in Nederland en Duitsland wél uitgezonden mocht worden.

Volgens een woordvoerder van VanMoof heeft de ARPP zo’n beetje op ‘elk stukje in de reclame commentaar’. “Als we de reclame aanpassen, mogen we wel op televisie komen. Maar dat gaan we natuurlijk niet doen.”

VanMoof

VanMoof, in 2009 opgezet door Taco en Ties Carlier, is bekend geworden door hun strak ontworpen stadsfietsen, te herkennen aan de kaarsrechte buis tussen het voor- en achterlicht. Volgens het Amsterdamse bedrijf is de verkoop van hun e-bikes de afgelopen weken door de coronacrisis fors gegroeid.

Beeld ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden