Amsterdam Bewaar

Fietsersbond tegen verdwijnen fietspaden in Oost

Fietsers in Amsterdam
Fietsers in Amsterdam © ANP

De fietspaden lijken te verdwijnen uit de Eerste Van Swindenstraat. Dat is tegen het zere been van de Fietsersbond, die met een alternatief komt.

Op het trottoir schuifelen ze achter elkaar aan, op het fietspad is een lange slinger fietsers gedwongen om allemaal hetzelfde tempo aan te houden en op de rijweg staat het meer stil dan dat het rijdt.

De Eerste Van Swindenstraat mag breed zijn, het is typisch zo'n straat waar voor álle verkeersdeelnemers is gekozen - waardoor uiteindelijk niemand ruimte heeft.

Daar komt verandering in. Stadsdeel Oost werkt aan een herinrichting waarin vooral de voetganger meer ruimte krijgt.

Uitgangspunten: meer ruimte voor laden en lossen, parkeren langs de stoeprand in plaats van schuin en, steen des aanstoots voor de Amsterdamse afdeling van de Fietsersbond, de vrijliggende fietspaden worden opgeheven.

Ook wordt onderzocht of het mogelijk is eenrichtingsverkeer in te voeren.

Ernstige hinder
De Fietsersbond is tegen de plannen in verzet gekomen, zegt medewerker Jeroen Verhulst, die een brief schreef aan het dagelijks bestuur.

"We begrijpen dat er meer ruimte moet komen voor voetgangers, die is veel te krap, mede door het gebrek aan parkeermogelijkheden voor fietsers. Maar dat mag niet ten koste gaan van de veiligheid van de fietsers."

De Eerste van Swindenstraat is een drukke fietsroute, zegt Verhulst. 
"Er rijden 3500 fietsers per dag, want het is de meest voor de hand liggende verbinding voor fietsers vanuit het centrum naar de Indische Buurt, zowel vanaf de Plantage Middenlaan als vanaf de binnenring. 

Iets verderop, in de Javastraat, zie je wat er dan gebeurt: zonder fietspaden of fietsstroken wordt er aan beide zijden dubbelgeparkeerd waardoor fietsers ernstig worden gehinderd."

Uit antwoorden eerder dit jaar van het dagelijks bestuur van Oost blijkt dat de vrijliggende fietspaden niet als gevaarlijk worden gezien omdat in de straat onder andere een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur gaat gelden.

In de Javastraat zie je dan wat gebeurt: overal wordt dubbel geparkeerd

Concessies doen
De reacties uit de buurt zijn hoofd­zakelijk kritisch. Verhulst van de Fietsersbond begrijpt dat. 

"Er zullen waarschijnlijk files ontstaan achter manoeuvrerende en illegaal stilstaande auto's. Precies zoals in de ­Javastraat gebeurt."

De Fietsersbond heeft ook een alternatief ontwerp voor de straat gemaakt. Opvallend is dat hierin een concessie wordt gedaan aan de voetganger doordat het vrijliggende fietspad richting Oosterpark plaatsmaakt voor een fietsstrook. 

Dat is mogelijk door het invoeren van eenrichtingsverkeer in dezelfde richting. 

Verhulst: "Daarmee wordt de straat mooier en beter oversteekbaar. Ook verwachten wij dat het zal leiden tot minder autoverkeer."