Amsterdam Bewaar

Fietsersbond in beroep tegen wegknippen fietsen Zuid

Dat fietsen verwijderd worden rondom Amsterdam Centraal, noemt de bond redelijk
Dat fietsen verwijderd worden rondom Amsterdam Centraal, noemt de bond redelijk © ANP

De Fietsersbond gaat bij de rechter in beroep tegen het besluit om langs de gehele Rode Loper alle buiten de voorzieningen geparkeerde fietsen te verwijderen.

"De gemeente maakt het zich er heel makkelijk van af door langs de gehele Rode Loper hetzelfde beleid te voeren," zegt Jan Pieter Nepveu van de Fietsersbond.

Met de herinrichting van de route van Centraal Station tot en met de Ferdinand Bolstraat - het gebied dat is aangemerkt als de Rode Loper - mogen fietsen alleen in de daarvoor bestemde vakken staan. Staat een fiets erbuiten, wordt-ie verwijderd en meegenomen naar het fietsendepot in Westpoort.  

Pieken
De Fietsersbond wil geen algehele opheffing van het beleid. Dat fietsen verwijderd worden rondom het Leidseplein, het Rembrandtplein en het stationsgebied rond Amsterdam Centraal, vindt de bond redelijk, omdat in deze gebieden nauwelijks lokale winkels zijn en de parkeerdrukte vooral in pieken gaat. 

In stadsdeel Zuid is dat volgens de bond een heel ander verhaal. Het gebied rondom de Albert Cuyp wordt bij uitstek gebruikt door 'kortparkeerders', waar fietsers kort af- en aanfietsen om bijvoorbeeld boodschappen te doen of naar de markt te gaan.

Nepveu: "In principe is het de regel dat fietsen een uur 'hinderlijk' geparkeerd mogen staan, voordat ze worden verwijderd. In de praktijk worden ze vaak al meteen opgeruimd."

Gedragsverandering
In combinatie met het gebrek aan redelijke parkeeralternatieven zorgt het beleid er volgens de Fietsersbond voor dat mensen minder makkelijk hun fiets pakken voor een bezoek aan het gebied. "Dit tast de fietscultuur van Amsterdam aan, omdat mensen hun boodschappen niet meer met de fiets durven te doen." 

De gemeente is zich ervan bewust dat het enige tijd kan kosten tot fietsers aan de nieuwe situatie gewend zijn, zegt een woordvoerder van Sharon Dijksma (Verkeer) in reactie. "De plekken die worden genoemd zijn drukke plekken in de binnenstad waar we met nieuwe inrichting juist meer ruimte hebben gemaakt voor voetgangers. Daarom willen we zo weinig mogelijk obstakels op de stoep en om die reden bouwen we ook extra fietsparkeerplekken onder de grond. Uiteindelijk levert het een mooie en toegankelijke openbare ruimte op voor alle gebruikers."

Tip Het Parool
Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.