PlusReportage

Fietsers vechten om plekje op hindernisbaan Rijnstraat

Voetgangers hebben sinds woensdag meer ruimte op de Rijnstraat nu fietsers naar de autoweg moeten. De eerste dag verliep chaotisch. ‘En, heb jij al iemand zien lopen op het fietspad?’

In de Rijnstraat moeten fietsers de rijbaan op om loopruimte op het fietspad te creëren voor de 1,5 meterregel.Beeld Marc Driessen

Zigzaggend haalt de vrouw op haar rode Swapfiets de ene na de andere auto in. Zo’n tien auto’s verder ziet ze een opening en krachtig stuurt ze naar rechts. Via een parkeerplek keert ze terug op het verboden fietspad.

Ze is niet de enige. Voedselbezorgers, bakfietsers en Amsterdammers op hun derdehandsje; ergens tijdens hun tocht komen ze tot de conclusie dat niet de autostrook van de Rijnstraat, maar het rode asfalt de plek is waar zij horen te rijden. De borden en gele symbolen kunnen deze fietsers niet overtuigen.

Het is moeilijk voor winkelend publiek om 1,5 meter afstand te houden op de Rijnstraat, stelt de gemeente. Het is een van de straten waar maatregelen nodig zijn. Op het deel van de Rijnstraat tussen de Van Woustraat en de Vrijheids­laan moeten fietsers rijden op de autoweg. Daar mogen motorvoertuigen en wielrenners niet sneller rijden dan 30 kilometer per uur.

Bij café de Rijnbar wijst barvrouw Claudia van Tinteren (34) naar de grijze blokken beton die net voor haar café en op het fietspad zijn neergezet om de fietsers opzij te dwingen. “Zie je, daar gaat er weer één!” zegt ze. “En weer één, kijk!” Het zijn fietsers die zich weinig aantrekken van de regels. Ze slalommen om de blokken heen en rijden pal over het terras van de Rijnbar. Een man in het café kijkt ook naar buiten. “Ja, daar gaan we dus wel iets tegen doen, hè,” zegt hij cryptisch. “Dit werkt toch niet?”

Luchtkwaliteit

De Rijnstraat is een van de drukste fietswegen van de stad. Ook automobilisten nemen graag deze weg: de hele dag staan er korte files bij de verkeerslichten. De luchtkwaliteit rond de Rijnstraat sluit daarbij aan: die staat al jaren op de lijst van slechtste plekken van de stad.

Tussen de uitlaatgassen vechten fietsers nu voor hun plekje. Bij de korte files halen zij auto’s in, maar zodra het licht op groen springt, halen de auto’s hen weer in. Er komen verkeersrege­laars, zegt de gemeente, maar alsnog vindt Florrie de Pater van Fietsersbond Amsterdam de ­situatie ‘hartstikke link’. Zij wijst erop dat volgende week de scholen weer opengaan. Dan fietsen hier honderden jongeren in de spits.

Mondkapjes

Ook het winkelende publiek zet vraagtekens. Sommigen beginnen over de inconsistentie van het coronabeleid: hoe zit het met de theorieën over verspreiding van het virus in de buitenlucht? En waarom mag er wel weer in teamverband gesport worden? En hoe verhoudt de Rijnstraat zich tot de in de buurt liggende Albert Cuypmarkt: erg druk, geen afstand, maar wel mondkapjes? Bij de Turkse supermarkt Nuri Genco wijzen ze veelbetekenend naar het fietspad dat vrijwel overal leeg blijft. “En, heb jij daar al iemand zien lopen?”

Rolf Elsten (32) is als eigenaar van café Bouwmeester wel positief. “De stoep is te klein om anderhalve meter afstand te houden. Dit werkt.” En hij benadrukt: hoewel hij niet de initiatief­nemer is van de nieuwe situatie, heeft hij mede namens de ondernemers aangegeven bij de gemeente de situatie actief te stimuleren.

En ja, fietsers naar de rijbaan biedt ook voordelen voor het café. Oversteken over het fietspad met een vol blad glazen naar het uitgebreide terras gaat een stuk makkelijker, zolang het verkeer zich aan de nieuwe regels houdt.

Ruimte op meer drukke straten

Met vergelijkbare maatregelen moeten fietsers en voetgangers ook uit elkaar in de Eerste Van Swindenstraat, de Jan Pieter Heijestraat en op de Museumbrug. Deze week volgen aanpassingen op de Haarlemmerstraat -en dijk. Daar zijn auto’s, bromfietsen en snorfietsen helemaal niet meer welkom. De wijzigingen gelden in principe tot 31 oktober 2020.

Het Parool schreef eerder over de ‘linke boel’ op de Jan Pieter Heijestraat. De gemeente heeft na contact met bewoners en ondernemers verbeteringen doorgevoerd. Er zijn borden verwijderd om een rustiger straatbeeld te creëren en betonblokken mogen worden vervangen door plantenbakken. “De maatregel is door interne en externe deskundigen als veilig beoordeeld. We houden de situatie natuurlijk wel nauwlettend in de gaten.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden