Festivalbezoekers gaan belasting betalen voor kaartje

Festivals en hun bezoekers moeten meer gaan bijdragen aan de schatkist van de stad. De coalitiepartijen willen jaarlijks 4 miljoen euro extra aan belasting ophalen. Dat is besloten tijdens onderhandelingen over de voorjaarsnota, zo bevestigen diverse bronnen.

Een festival op Blijburg Beeld Amaury Miller

Festivals zijn overal. Vooral nu de zon zich wat vaker laat zien is het bijna elk weekend raak. Komende zondag bijvoorbeeld, als dancefestival Amsterdams Verbond in Geuzenveld 15.000 bezoekers verwelkomt die 40 tot 65 euro per kaartje hebben betaald. In 2017 ontvingen de 128 Amsterdamse festivals gezamenlijk zo'n 4,27 miljoen bezoekers. Big business dus. Maar vooral de massale muziekfestivals in de open lucht betalen nauwelijks gemeentelijke lasten.

De gemeente zit volgend jaar krap bij kas, daarom wordt er steeds nadrukkelijker naar de festivalbranche en -bezoekers gekeken. Vanaf 2020 wil Amsterdam via de festivals en de bezoekers ongeveer 4 miljoen euro ophalen. Daarover zouden coalitiepartijen GroenLinks, D66, PvdA en SP het de afgelopen weken eens zijn geworden tijdens onderhandelingen over de voorjaarsnota.

Dit gebeurt primair door ­vermakelijkheidsretributie (VMR) te heffen, een nog onbekend vast bedrag per festivalbezoeker. De stad verdient nu al miljoenen euro's door elke rondvaartpassagier 66 cent in rekening te brengen per vaartocht. De VMR zou in 2020 worden ingevoerd.

Hogere leges
Daarnaast wil de stad ook de leges voor horeca- en evenementenvergunningen flink verhogen, noodzakelijk voor wie een festival organiseert. Deze leges zijn nog lang niet kostendekkend. Het kost Amsterdam ongeveer 6 miljoen euro aan ambtelijke inzet en andere kosten om alle evenementen en festivals in Amsterdam te vergunnen.

Maar de leges leverden in 2019 krap een miljoen euro op. Daarom gaan de prijzen fors omhoog, vooral voor horeca- en evenementenvergunningen. "Een feestje organiseren kost altijd geld, dat moet ook voor festivals gelden," aldus een fractievoorzitter die anoniem wil blijven omdat de plannen pas op 15 mei bekend worden gemaakt.

Geen medelijden
Ook het argument dat festivals al duur genoeg zijn, weerhoudt de coalitiepartijen er niet van om de belastingverhogingen toch door te voeren. "Als je 6 euro voor een flesje water kunt missen vallen die paar kwartjes van ons wel mee," zegt een wethouder.

Het is overigens de vraag of de festivaltickets door de aangekondigde belastingverhogingen veel duurder worden. Het aanbod is groot in Amsterdam en dat heeft een dempend effect op de prijzen. "Vooral in de elektronische dancemuziek is er veel keuze, wie te duur wordt, verliest al snel bezoekers aan een ander festival," zegt Kruijver.

"We hoeven geen medelijden met ze te hebben, festivalorganisatoren zijn grote jongens en meisjes die wel iets anders gaan doen als een festival niet rondrekent."

De extra heffingen zullen alleen gelden voor buitenevenementen. Gratis festivals zoals de Uitmarkt of Pride worden uitgezonderd. De gemeenteraad moet nog instemmen met de verhogingen

'Extra belasting zet organisatoren onder druk'

De belastingverhogingen zetten de branche wel onder druk, zegt Lex Kruijver van onderzoeksbureau Respons, die jaarlijks de Festival Monitor samenstelt. Ook allerlei andere kostenposten lopen op. Zo is de afdracht naar muziekrechtenorganisatie Buma/Stemra omhooggegaan en moeten organisatoren dit jaar 3 procent meer btw afdragen.

Bovendien zijn de prijzen van een evenementenvergunning met 150 procent gestegen ten opzichte van 2018. Al met al is een kaartje voor een Amsterdams festival jaarlijks ongeveer 5 euro duurder geworden, heeft Kruijver berekend. Daar staat tegenover dat wie eerder een kaartje koopt krijgt steeds vaker een lage prijs betaalt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden