Plus Achtergrond

Familiebedrijf Pon maakt zichzelf zichtbaar op het Stadionplein

De stad is met Pon Holdings een miljardenbedrijf rijker. Het bedrijf, vooral bekend van de handel in auto’s en fietsen, laat op het Stadionplein wat het nog meer doet. En het publiek is er welkom. ‘Er was behoefte het bedrijf meer naar buiten te brengen.’

De lift aan de buitenkant van het nieuwe onderkomen van Pon Holdings op het Stadionplein is gemaakt van een oud Volkswagenbusje. Beeld Lin Woldendorp

Een Volkswagenbus als lift tegen de gevel. Een pneumatische pomp van Caterpillar die de voordeur opent, een zeldzame Porsche 356 als blikvanger en een showroom vol fietsen. Pon Holdings is deze maand neergestreken in Amsterdam.

Het familiebedrijf, dat bij het grote publiek hoogstens de associatie met Volkswagen zal opleveren, heeft een anoniem onderkomen in Almere verruild voor de voormalige Citroënshowroom op het Stadionplein.

Dat is best een stap. Zoals veel familieondernemingen is ook Pon Holdings van huis uit in zichzelf gekeerd, gesloten misschien wel in een overtreffende trap. Niet alleen wil het concern zijn merken vrij baan geven, maar aandachttrekkerij zit simpelweg niet in het dna.

Dus ja, erkent Joost van Houwelingen, verhuizen was een hele stap. In Almere zat Pon anoniem buiten het bereik van de schijnwerpers en kon de concernleiding rustig puzzelen aan een conglomeraat met ruim tachtig dochters dat vorig jaar in 34 landen 7,5 miljard euro omzette.

Maar zo’n mondiaal opererend bedrijf past steeds minder goed in de anonimiteit. Voor een wereldspeler is de hoofdstad simpelweg beter bereikbaar en beter passend bij de uitstraling. Daarnaast is de vijver waarin naar talent wordt gevist er groter.

Strategische keuzes

Op papier is het dan ook geen omvangrijke verhuizing omdat de verschillende onderdelen hun eigen organisatie kennen. Het holdingkantoor telt zo’n tachtig medewerkers. “Het is eigenlijk alleen een financieel-strategische holding,” zegt Van Houwelingen. “De merken zijn zelfstandig, elders gevestigd en verantwoordelijk voor hun eigen activiteiten. Hier worden strategische keuzes gemaakt, financiële zaken afgehandeld, personeelszaken beheerd en de duurzaamheidsstrategie bepaald.”

De holding besloot met de verhuizing ook een sprong naar voren te maken. Als met de nieuwe vestigingsplek dan toch de aandacht wordt getrokken, waarom die aandacht dan niet sturen?

Ruwweg de helft van het nieuwe onderkomen – dat grotendeels uit nieuwbouw bestaat – is openbaar toegankelijk. Naast twee restaurants – waarvan eentje wordt uitgebaat door Joris Bijdendijk – heeft Pon er Move ondergebracht, een kruising tussen een showroom voor de eigen activiteiten en een huis van de toekomst op het gebied van mobiliteit. En ook dat is een grote stap. “Tot een jaar geleden keken we vooral van binnen naar buiten,” zegt Ponwoordvoerder Jacques Geijsen. “Maar als miljoenen mensen op je fietsen en in je auto’s rijden, schept dat een bepaalde verantwoordelijkheid. We zijn groter dan NS. Er was behoefte om dat naar buiten te brengen. Veel mensen weten niet wat Pon allemaal doet. Hoogstens weten ze dat we iets met auto’s hebben te maken.”

Prototype van een zelfrijdende schoolbus van Volkswagen. Rijden doet hij nog niet, maar dat kan zo veranderen. Beeld Lin Woldendorp

Dat zal volgens Geijsen niet veranderen. “We blijven werken vanuit de merken, Volkswagen blijft Volkswagen, Gazelle, Gazelle. We gaan hier ook geen auto’s verkopen.”

En ook geen fietsen, alhoewel in het nieuwe onderkomen wel een ‘ervaringscentrum’ is gevestigd waar alle fietsmerken uit de Ponstal getest kunnen worden.

Spannende discussie

De voorzichtige openheid tekent de verandering bij Pon. “Ook in de familie verschuiven de inzichten met de generaties,” zegt Van Houwelingen, die aan het stuur zit bij Move. “Ze hebben deze keuze bewust gemaakt om te laten zien welke rol we in de samenleving spelen. Het is een spannende discussie geweest hoe we dat moesten doen. Daarom hebben we het ook niet Pon Experience genoemd, maar Move. Dat is gewoon een merk binnen Pon net als Volkswagen.”

Openheid brengt ook risico’s met zich mee; zeker in een tijd waarin milieuactivisten kruispunten bezetten. “We stellen ons ook open voor die andere kant. Maar we zijn al gericht op duurzaamheid, omdat onze klanten daarom vragen, met elektrische fietsen en elektrische auto’s. De veerponten van Amsterdam varen elektrisch op onze aandrijving. We hebben zelfs een elektrische graafmachine. Dát willen we laten zien.”

Dat geldt ook voor de andere kant van de mobiliteitsmedaille. “We kunnen hier wel onze ideeën voor elektrisch vervoer laten zien, maar daarmee los je de congestie in de stad nog niet op. Ook daaraan willen we bijdragen.”

Verkeersproblemen

Het gratis toegankelijke Move is niet alleen een uithangbord, het is ook een proefvijver waarin de Ponmerken kunnen vissen naar de wensen van bezoekers. “We leggen bezoekers allerlei vraagstukken voor, zodat we kunnen zien waar de belangstelling naar uitgaat. En we zitten hier met onze neus bovenop de verkeersproblemen. Elke dag rijden hier 30.000 auto’s langs. Het is altijd druk, dus worden we voortdurend aangespoord om te denken: hoe kunnen we dat oplossen?”

Mogelijk blijft het niet bij de Amsterdamse Move. “Misschien doen we later op meer plekken in de wereld iets soortgelijks,” zegt Geijsen. “Mobiliteit is wereldwijd hot en moeilijk. Als iets in Amsterdam werkt, waarom zou het dan elders niet ook werken?”

Move, de vrij toegankelijke showroom annex tentoon­stellingsruimte over mobiliteit, is onderdeel van het nieuwe Pongebouw. Beeld Lin Woldendorp

Mobiliteit als verbindend thema

Pon Holdings is met 80 man geen banenmotor, maar de 14.000 werknemers bij de 85 onderliggende bedrijven in 34 landen maken het een van de grootste familieondernemingen van Nederland.

Auto’s vormen de hoofdmoot. Eén op de vijf auto’s op de Nederlandse wegen is verhandeld via het bedrijf. De Volkswagenmerken die het bedrijf importeert (VW, Skoda, Seat, Audi, Porsche, Lamborghini, Bentley) en de deelauto’s van Greenwheels waren vorig jaar goed voor 4,7 van de 5,5 miljard euro omzet. De rest komt van fietsmerken Gazelle, Union en Santa Cruz. Het bedrijf bezit nog altijd 20 procent van de aandelen van fietsrivaal Accell, na twee mislukte overnamepogingen, en is agent van Caterpillar (graafmachines) en MAN (trucks).

Ook Next Urban Mobility, dat zich richt op duurzame mobiliteit, behoort tot de Ponstal. Dat onderdeel is nu bezig Huub verdeelpunten voor deelfietsen, auto’s en scooters te promoten. De eerste Huub staat bij het Olympisch Stadion.

Ponooc, de aan Pon gelieerde duurzaamheidsinvesteerder van de familie, zit onder meer in de deelfietsen van Swapfiets – die met de blauwe voorband – Shuttel (dat bedrijven en overheden adviseert over hoe hun medewerkers het slimst kunnen reizen) en energieleverancier Vandebron.

Pon is in handen van investeringsmaatschappij Wilg van de 76-jarige Wijnand Pon, kleinzoon van oprichter Mijndert Pon. Achterkleindochter Fanja Pon (49) is commissaris bij Pon Holdings. Wijnand Pons agrarische belangen – waaronder de handel in melkvee, rundersperma en uit mest geproduceerd biogas – zijn elders ondergebracht. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden