ZEEWOLDE - Het Formule-1-team dat de fabrikant van luxe sportauto's Spyker vorig jaar kocht, had het bedrijf veel goede publiciteit moeten brengen om de luxe Spykers te promoten. Vanwege schulden is het bedrijf nu genoodzaakt het Formule-1-team van de hand te doen voor slechts 80 miljoen euro.Het bedrijf betaalde zelf 77,8 miljoen euro. Een blik in de geschiedenis van het geplaagde bedrijf.

De grondleggers, de broers Jacobus en Hendrik-Jan Spijker uit Hilversum, bouwden aanvankelijk alleen koetsen. In 1898 leverde het duo voor de kroning van Koningin Wilhelmina een gouden koets af bij het Koninklijk Huis, die nog steeds elk jaar wordt gebruikt op Prinsjesdag.

In datzelfde jaar maakten de broers ook hun eerste Spijker-auto. In 1903 baarde het duo - het bedrijf was inmiddels omgedoopt tot Spyker - opzien met de eerste auto met zes cilinders en 'four-wheel drive'. De Spykers stonden bekend als de 'Rolls Royce van het continent'.

Door de Eerste Wereldoorlog zakte de markt van de luxe auto's volledig in en moest Spyker, dat in 1909 overigens ook de eerste ambulance in Nederland maakte, andere inkomstenbronnen aanboren. Het bedrijf produceerde tijdens de oorlog honderd gevechtsvliegtuigen en tweehonderd vliegtuigmotoren.

Na de oorlog concentreerde het bedrijf zich weer volledig op de autoproductie. De Nederlandse firma ontwierp de Spyker C4, die werd aangedreven door de fameuze Maybach-motor. Het was één van de laatste successen van Spyker, want in 1925 ging het bedrijf failliet.

Miljonair Victor Muller blies het merk Spyker in 1999 weer nieuw leven in. In 2004 bracht Muller het bedrijf naar de beurs, waarmee hij 11,5 miljoen euro ophaalde.

Op de racebaan werd het team geteisterd door tegenslagen. Ook buiten de racebaan ging het Spyker niet voor de wind. Muller vertrok als bestuursvoorzitter en werd vervangen door Michiel Mol. Bovendien had Spyker last van een gebrek aan onderdelen en geruchten over vermeende financiële problemen.

Spyker doet zijn raceteam over aan een consortium van aandeelhouder Mol en de Indiase investeerder Vijay Mallya, die 80 miljoen euro bieden voor het raceteam. Om te kunnen bieden had Mol zich uit de onderneming teruggetrokken. Het bedrijf kocht het team voor 77,8 miljoen euro.