Amsterdam Bewaar

Europese steden: 'Vrachtwagens zijn niet voor de stad gebouwd'

De steden stellen dat vrachtwagens met een hoge cabine gevaarlijker zijn dan wagens met een lage cabine
De steden stellen dat vrachtwagens met een hoge cabine gevaarlijker zijn dan wagens met een lage cabine © ANP

Er gebeuren te veel ongelukken met vrachtwagens in de stad die kunnen worden voorkomen. Daarom heeft Amsterdam met 17 andere Europese steden een brief gestuurd aan de EU met de vraag de veiligheidseisen aan te scherpen.

Alleen al in november kwamen twee mensen in Amsterdam in botsing met een vrachtwagen, van wie één, een oudere vrouw, het niet overleefde.

Er vallen in Europa 4000 doden per jaar door een ongeluk met een vrachtwagen; een kwart daarvan vindt plaats binnen de stad.

Vrachtwagens zijn niet voor de stad gebouwd, schrijven de 18 Europese steden, waaronder ook Barcelona, Londen en Rotterdam. Maar tegelijkertijd kunnen steden niet zonder wagens die winkels en bewoners van spullen voorzien.

Dode hoek
De steden trekken nu aan de bel omdat oplossingen voor een veiligere stad er wel degelijk zijn, alleen moeten die verplicht worden gemaakt. Iets wat alleen op Europees niveau kan. 

Waarom een dode hoek van bijna twee meter accepteren als nul meter ook mogelijk is?

Onderzoekers in 2016

'We verbeteren wegen, laten voertuigen langzamer rijden en investeren in verkeerseducatie,' aldus de brief, 'maar dit heeft weinig zin als we niet ook de veiligheid van busjes en vrachtwagens verbeteren.' 

Vorig jaar bleek al uit onderzoek van denktank Transport & Environment dat er al voertuigen zonder dode hoek bestaan, maar dat andere wagens nog rondrijden met een blinde vlek van 1,9 meter vanaf het portier. Waarom een dode hoek van bijna twee meter accepteren als nul meter ook mogelijk is, stelden de onderzoekers in 2016.

Ambitieus
In februari van dit jaar tekenden acht EU-landen, waaronder Nederland, een EU-mandaat met dezelfde oproep: dring het aantal verkeersdoden terug door voertuigen veiliger te maken. 

'Jullie eigen studies laten zien dat geavanceerde noodremsystemen, intelligente snelheidsaanpassing en normen voor het zichtvermogen van vrachtwagens duizenden levens zouden kunnen redden tegen beperkte kosten,' schrijven de steden nu aan de voorzitter van de Europese Commissie, Jean-Claude Juncker. 

De steden vragen de EU zich ambitieus op te stellen. Als het aan deze ondertekenaars ligt, is er eind 2017 een nieuw plan en kunnen de nieuwe regels, na een overgangsperiode, in 2020 worden ingevoerd.

Lees ook: Vrachtwagenverbod in Zuid om fietsers te beschermen