Amsterdam Bewaar

Eerste test Noord/Zuidlijn op hoge snelheid geslaagd

Er waren al testritten gedaan op lagere snelheid
Er waren al testritten gedaan op lagere snelheid © ANP

Voor een testrit raasde woensdagochtend voor het eerst een metro over de Noord/Zuidlijn. "Station Noord. Eindpunt."

De automatische omroepstem doet het al: "Station Noord. Eindpunt," klinkt het uit de luidsprekers als het Buikslotermeerplein in zicht komt. Op de schematische lijnenkaart boven de metrodeur knippert al het lampje dat bij de halte hoort. Althans, dat moeten we maar aannemen. In afwachting van een nieuwe sticker knippert dit lampje nog in terra incognita. De metrostations van de Noord/Zuidlijn staan nog niet op de kaart.

De vaart zit er al wel lekker in: 62 kilometer per uur was woensdagochtend de topsnelheid tussen de stations Noorderpark en Noord. Dat moet aan deze kant van het IJ uiteindelijk naar zo'n tachtig kilometer per uur, maar voor zulke snelheden is het baanvak nog niet vrijgegeven.

Modern
Maar daarvoor is dit dan ook een test. Vanaf deze maand raast de metro door Noord om het nieuwe veiligheidssysteem af te stellen. Dat is een veel moderner systeem dan de seinen die in de Oostlijn het baanvak vrijgeven. Op de Noord/Zuidlijn wordt het metroverkeer door de computer gecoördineerd. "Dat is flexibeler en maakt het mogelijk met metro's korter op elkaar te rijden," legt projectleider Emiel Vergouw uit.

Maar dan is het wel noodzakelijk dat de computer altijd precies weet waar de metro's zich bevinden, via radiogolven en wifibakens langs het spoor. Tot de centimeter nauwkeurig wordt dat systeem de komende maanden ingeregeld. Daarmee wordt het mogelijk dat de bestuurder alleen nog de deuren sluit, zodra het veilig is. "De metro accelereert, remt en bepaalt zelf de juiste plaats om te stoppen," legt Christiaan Verhoeven van metroleverancier Alstom uit.

Winst
Alleen de volautomatische keerinstallatie doet het nog niet. Zoals het straks gaat: op het eindpunt stapt de machinist uit en drukt op een knop. De lege metro rijdt door het emplacement op en keert vanzelf terug, volledig omgebouwd om de andere kant op te rijden. De machinist kan intussen op zijn gemakje over het perron naar voren lopen.

"Daar winnen we minuten mee. En op een dienstregeling maakt dat heel wat uit," zegt een woordvoerder. Maar helaas, nu nog niet. Een demonstratie zit er niet in. Of zoals hij het zelf zegt: "We hadden iets leuks bedacht, maar dat werkt nog niet helemaal."

Zoals de metroaanleg ook toch weer enige vertraging dreigt op te lopen door de faillissementen van gevelbouwer Oskomera en installatiebedrijf Imtech. Daarover wordt begin deze zomer meer duidelijk. Tot die tijd houdt wethouder Pieter Litjens vast aan oktober 2017 als moment dat de metro gaat rijden. "Ik hoop dat we eind 2017 voor het echie kunnen," vertelt hij voor de televisiecamera's.