PlusInterview

Een miljard dollar? Zelfs de topman van Messagebird begrijpt er niks van

Met een overname van bijna een half miljard euro in de VS heeft het Amsterdamse Messagebird de bordjes in de techwereld woensdag omgedraaid. ‘Als Europees bedrijf wilden we nu eens de andere kant van de oceaan een tik geven.’

Robert Vis, oprichter en topman van Messagebird. Beeld Messagebird
Robert Vis, oprichter en topman van Messagebird.Beeld Messagebird

Ping, daar komt een felicitatie binnen van een grote concurrent. Het Amsterdamse techbedrijf Messagebird heeft zich met de overname woensdag van de Amerikaanse branchegenoot Sparkpost voor bijna een half miljard euro op de kaart gezet, ook buiten de techwereld. “Het is een compleet gekkenhuis,” zegt topman Robert Vis, die constant nieuwe felicitaties binnenkrijgt. “Dit lees je in boekjes over hoe je moet zakendoen; nu doen we het zelf.”

Waar Messagebird groot is in zakelijk berichtenverkeer via sms, berichtendiensten en sociale media, is overnameprooi Sparkpost megagroot op het gebied van bedrijfsmailtjes. Ruwweg 40 procent van alle zakelijke mail – tussen de vier en vijf biljoen per jaar – gaat via de systemen van het bedrijf uit Columbia, Maryland.

Voor Messagebird is de aankoop ook een beslissende sprong naar de VS. “We zijn vrij natuurlijk tot elkaar gekomen,” zegt Vis. “We hadden al een partnerschap met Sparkpost en zitten in dezelfde markt. In december, zijn we gaan brainstormen over onze Amerikaanse aanwezigheid.”

Ook een ‘bird’

“Daar kwam uit dat we samen een betere service aan klanten kunnen leveren dan apart in een partnerschap. Wij bieden een oplossing voor hun klanten, die naast mail nu ook onze kanalen, sms, sociale media, chat en video erbij krijgen. Andersom huren veel van onze klanten nog maildiensten elders; dat hoeft ook niet meer.”

“Doorslaggevend was dat de cultuur vergelijkbaar is. Sparkpost is met 21 jaar ouder, maar het heeft zich net als wij de eerste 10 jaar zelf gefinancierd. Ons dna komt overeen. Oprichter George Schlossnagle zei net toen hij zich aan onze medewerkers presenteerde, dat hij nu ook een ‘bird’ wordt.”

De overname ging razendsnel. “We zijn met een prijs gekomen onder voorbehoud van financiering, net als bij een hypotheek. Daar hadden we maar 30 dagen voor. We hebben een webinar georganiseerd voor investeerders die wíj hadden uitgekozen. We gaven hun de mogelijkheid om in deze overname te investeren. Dat klinkt on-Nederlands arrogant, maar we konden niet anders.”

De tactiek leverde een investering van in totaal een miljard dollar (830 miljoen euro) op, de grootste ooit in de Europese tech. “Het is een gekke wereld. Het ging helemaal los. We moesten er zelfs een rem op zetten. Daaruit blijkt dat investeerders ons en Sparkpost vertrouwen, en ook de tijdsgeest spreekt hieruit.”

“Geld is gratis op dit moment, met de lage rente en het beroerde investeringsklimaat elders. Maar het is echt niet zo dat we deze overname doen omdat nu veel kapitaal beschikbaar is. We blijven financieel superconservatief en heel erg nuchter Nederlands.”

Droom

“Als ik dit soort bedragen lees, denk ik ook: waar gaat het over? Wat ons betreft niet over die cijfertjes. Voor ons is het belangrijkst dat we er een wereldproduct op het gebied van e-mail en 250 knappe koppen bij krijgen. De grootste aanbieder van zakelijke mail kopen, met klanten als Apple en LinkedIn, is een droom.”

Dat Nederlanders nu Amerikaanse techgiganten overnemen, lijkt de omgekeerde wereld. “Als Europees bedrijf wilden we nu eens de andere kant van de oceaan een tik geven. Het is onderbelicht hoe belangrijk de rol van de Nederlandse techsector eigenlijk is.”

Met de overname spurt Messagebird, dat in 2011 met vier man in een garage in De Baarsjes begon, naar 700 werknemers – waarvan 500 in Amsterdam – en een omzet van een half miljard euro per jaar. De komende tijd wordt gebruikt om de twee bedrijven – en drie andere recente aankopen – in elkaar te schuiven.

“Ik geloof er niet in overnames apart te houden,” zegt Vis. “Het wordt een volledige integratie. We maken daar als management geen plannen voor, dat doen de teams zelf. Als integratie niet werkt voor klanten, dan gebeurt het niet.”

Hij sluit nieuwe aankopen niet uit. “We hebben genoeg kapitaal. De markt gaat nu heel snel. Covid heeft iets geaccelereerd dat moeilijk is te stoppen. Er werken steeds meer mensen vanuit huis, die contact moeten houden met hun bedrijven en de klanten. Daarbij kunnen wij een rol spelen.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden