AMSTERDAM - Parkeergarages, bioscopen, fitnesscentra of winkels onder de Amsterdamse grachten. Aannemer Strukton zegt voor tien miljard euro het ruimteprobleem in de binnenstad in één keer te kunnen oplossen.De bouwoverlast zal veel kleiner zijn dan bij de aanleg van de Noord/Zuidlijn.

Vandaag presenteerde Strukton een plan om onder de grachten in totaal zes miljoen vierkante meter - ruwweg twee maal zoveel als alle kantoorruimte in de stad - aan te leggen. De bouw zou, net als bij de Zuidas, in samenwerking met de gemeente gefinancierd kunnen worden.

Bij Amfora, zoals het plan heet, worden delen van gracht tijdelijk drooggelegd, waarna onder de bodem tot zes verdiepingen diep ondergrondse ruimtes worden gebouwd. Daarvoor hoeft volgens Strukton niet te worden geboord of geheid.

In de ruimtes is vooral plek voor auto's. Volgens Strukton kan in de grachtengordel alle bovengrondse parkeerruimte verdwijnen. Vanaf de ringweg moet al het verkeer onder water door - via Amstel, Haarlemmervaart en Kostverlorenvaart - naar de garages rijden.

In de kelders is naast parkeerruimte ook plek voor andere functies waarvoor geen daglicht nodig is, van ondergronds transport tot bioscopen of sportzalen.

Het plan kan in delen, onder één gracht of een deel daarvan, worden uitgevoerd. ''Maar hier en daar een parkeergarage lost het probleem niet op,'' zegt Bas Obladen van Strukton. ''Er zijn honderdduizend auto's binnen de ring.''

Wethouder Tjeerd Herrema van Verkeer vindt het plan 'wel erg heftig'. ''Bij meer blik onder de gracht kan ik wel wat bedenken. Maar of we winkels onder de grond moeten stoppen, betwijfel ik.'' De gemeente denkt volgens de wethouder al wel na over parkeergarages onder de grachten. ''Dat is geen nieuw idee. Maar elk plan is welkom.''