Nieuws

Een brug? Met de IJbaan scheert iedere 21 seconden een cabine naar Noord

De IJbaan.Beeld UNStudio

Een kabelbaan over het IJ lijkt iets dichterbij. Het stuk tussen Noord en West zou in 2025 klaar kunnen zijn, waarna de baan verder wordt doorgetrokken naar de Ringlijn. Nu moet de gemeente nog akkoord gaan.

Het zou een heel nieuwe reiservaring zijn binnen Amsterdam: een kabelbaan over het IJ tussen Noord en West. Het eerste deel, tussen Noord en de Minervahaven, zou, als de plannen ook worden uitgevoerd, een lengte hebben van 1500 meter en tot 5500 mensen per uur per richting kunnen vervoeren. De reistijd bedraagt iets meer dan vijf minuten. De cabines, waarvan er 38 tegelijk kunnen worden ingezet, vertrekken iedere 21 seconden en hangen op 100 meter hoogte. Je kunt met zijn 32’en in één cabine. Het tweede traject, tussen de Minervahaven en de Hemknoop, meet 800 meter en kan net zoveel mensen in iets meer dan drie minuten naar de volgende halte brengen.

De initiatiefnemers van de kabelbaan, zouden de verbinding in de tweede helft van dit decennium aan willen leggen. Volgens Wim Wessels van de Stichting IJbaan sluiten de plannen van onder meer de gemeente Amsterdam om de Ringlijn door te trekken van de Isolatorweg naar CS perfect aan bij zijn initiatief. “Er ontstaat een aansluiting die nog meer meerwaarde geeft aan een kabelbaan.”

Grote behoefte

Over de kabelbaan wordt al zes jaar gesproken en gerekend. Nu zijn reizigers vanuit en naar Noord nog aangewezen op ponten, maar het lijkt erop dat de groei van het verennetwerk zijn grens heeft bereikt. Over een brug (of bruggen) wordt al jaren gesteggeld, terwijl de behoefte aan een goede verbinding tussen bijvoorbeeld Noord en West groter wordt. Met name omdat Amsterdam het Westelijk Havengebied bestemd heeft als gebied waar bedrijven plaats moeten gaan maken voor nog te bouwen woningen. Het plan behelst onder meer de bouw van misschien wel 70.000 huizen.

De Adviescommissie Oeververbindingen, die de impasse met de bruggen vlot moet trekken, heeft voorgesteld een westelijke brugverbinding te realiseren dicht bij het Havenstadgebied. Wim Wessels: “Dit voorstel bevestigt de noodzaak van een verbinding op de noordwestas. De realisering van een brug moet wachten op de verplaatsing van de Passenger Terminal en kost veel publiek geld en tijd.”

Negentig miljoen euro

Voor de stichting is het wachten op toestemming van de gemeente, zegt Wessels. “De zogeheten IJbaan kan in 2025, tijdens de viering van Amsterdam 750 jaar, geopend worden.”

Dat het zo lang duurt, komt volgens Wessels doordat een kabelbaan wordt gezien als attractie en niet als ‘effectieve oplossing van een mobiliteitsprobleem’. “De kabelbaantechniek wordt al toegepast als stedelijk openbaar vervoer wereldwijd. In vergelijking met bruggen of tunnels is de aanleg goedkoop en snel te realiseren.” De vervoerscapaciteit is vergelijkbaar met een tram, zegt Wessels. “Dat is ook de capaciteit die nodig is. Ook draagt het plan bij aan de spreiding van het toerisme.”

De Stichting IJbaan zegt dat de aanleg van de kabelbaan voor de gemeente ‘geen noemenswaardige kosten oplevert’. Kosten worden geschat op negentig miljoen euro en moeten uit private middelen komen. “We hebben een investeringsvoorstel ontwikkeld, waardoor goed zicht is verkregen op interesse van marktpartijen.”

De gemeente vindt het een interessant initiatief, aldus een woordvoerder. “Maar we kunnen er nog niet inhoudelijk op reageren omdat het samenhangt met uitwerking van afspraken met het rijk.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden