PlusNieuws

Duurzaam vliegen begint in 2027 in de Amsterdamse haven

In de Amsterdamse haven komt een fabriek die duurzame kerosine maakt uit CO2 en waterstof. De fabriek moet er in 2027 staan, aldus het met steun van KLM, Schiphol en de haven gestarte bedrijf Synkero.

Onder andere KLM is bij het project voor duurzame kerosine betrokken. Beeld ANP
Onder andere KLM is bij het project voor duurzame kerosine betrokken.Beeld ANP

Per jaar moet de fabriek Synkero 50.000 ton ­synthetische kerosine gaan maken. Dat is ongeveer 1 procent van het Nederlandse kerosine­verbruik. Behalve KLM, Schiphol en de haven is ook de Amsterdamse leverancier van duurzame vliegtuigbrandstoffen SkyNRG betrokken.

De plannen voor Synkero zijn maandag bekendgemaakt op een Europese conferentie over duurzame vliegtuigbrandstoffen in Den Haag. KLM en Shell pronkten daar vanmorgen met de eerste vlucht waarvoor synthetische kerosine is gebruikt. Al ging het slechts om 5 procent van de tank, dat de 500 liter helemaal is gemaakt met in eigen land opgewekte groene stroom is volgens KLM een wereldprimeur.

Synthetische kerosine geldt als een veelbelovende oplossing om de luchtvaart te verduur­zamen. Dat is wereldwijd nog een beproeving. In nieuwe vliegtuigen is het op termijn misschien mogelijk om elektrisch te vliegen of op waterstof, maar voor bestaande vliegtuigmotoren blijven vloeibare brandstoffen nodig. Dan zijn er eigenlijk maar twee duurzame alternatieven: biobrandstoffen of synthetische kerosine.

CO2 van Tata Steel en AEB

Bij biokerosine gaat het om brandstof gemaakt uit biomassa of olieachtige reststoffen zoals frituurvet. In Delfzijl is SkyNRG betrokken bij een fabriek die vanaf 2022 100.000 ton biokerosine per jaar gaat maken. Maar op de lange termijn is het aanbod beperkt. Als biobrandstoffen voedselprijzen opdrijven of ontbossing uitlokken, zijn we verder van huis. Voor synthetische kerosine zijn op papier de mogelijkheden eindeloos. Via een complex chemisch proces worden koolwaterstoffen gemaakt uit CO2 en waterstof. Om de waterstof te maken is alleen heel veel groene stroom nodig.

De kosten voor de fabriek van Synkero worden geschat op 300 tot 400 miljoen euro, zegt directeur Joost Brinkman. De start-up gaat de plannen de komende jaren verder uitwerken. Voordat dit soort investeringen op tafel komen, volgen nog wel wat ‘beslismomenten’, zoals Brinkman zegt. Wel is duidelijk dat Synkero het groot wil aanpakken door in één keer een fabriek op commerciële schaal neer te zetten. Dit wordt geen proeffabriek, zoals in Rotterdam.

In Rotterdam werd twee jaar geleden gestart met een proefinstallatie die per jaar 250 ton ­synthetische kerosine kan maken. Hier wordt de CO2, anders dan in de Amsterdamse plannen, ter plekke uit de lucht gehaald. Dat geldt als een nog grotere innovatie.

Voor Synkero ligt het meer voor de hand om de CO2 te gebruiken die vrijkomt in de hoogovens van Tata Steel en de afvalverbranding van AEB. In de Amsterdamse haven wordt gedacht aan een pijpleiding om hergebruik van dit broeikasgas mogelijk te maken of om het op te slaan in lege aardgasvelden onder de zeebodem.

Waterstoffabriek

De Amsterdamse haven is om nog meer redenen bijzonder geschikt voor productie van synthetische kerosine. Bij de olieterminals van Oiltanking ligt al een kerosineleiding richting Schiphol. Ook onderzoekt de Amsterdamse haven met Tata Steel en chemiereus Nouryon de mogelijkheid van een waterstoffabriek op groene stroom van de windmolens op de Noordzee.

Of deze ‘groene waterstof’ al in 2027 voorhanden is, valt nog te bezien. Toch wil Synkero daaraan geen concessies doen door bijvoorbeeld te starten met ‘blauwe waterstof’ – waterstof opgewekt uit aardgas waarbij de CO2 die vrijkomt wordt opgeslagen. Brinkman: “We willen geen stap terug in de tijd. We willen de hele boel verduurzamen.”

Punt is wel dat synthetische kerosine nu nog een veelvoud van fossiele kerosine kost. Voor verduurzaming van de luchtvaart is dus meer nodig. Als Europa ook in deze sector op termijn de CO2-uitstoot wil terugbrengen naar nul, komt het aan op regulering en forse accijnzen op fossiele kerosine die het duurzame alter­natief concurrerend maken.

Door meer te betalen voor zakelijke vluchten of vracht moeten ­bedrijven het prijsverschil met fossiele kerosine opvangen, zegt Brinkman. Vliegen zal duurder worden en we moeten minder gaan vliegen. “Als we eerlijk zijn, kunnen we daar niet omheen.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden