Amsterdam Bewaar

Dubbele trams naar IJburg als proef

Tram 26 heeft meer uitval en vertragingen dan gemiddeld
Tram 26 heeft meer uitval en vertragingen dan gemiddeld © ANP

Het GVB gaat met dubbele trams naar IJburg rijden. Met Pinksteren start het vervoerbedrijf een proef buiten de dienstregeling om te zien of dit de problemen met tram 26 zou kunnen oplossen.

Deze tram heeft met meer uitval en vertragingen te kampen dan gemiddeld en daar moet iets aan gebeuren, stelt het GVB. In 2019 zou het rijden met gekoppelde trams in de dienstregeling moeten kunnen worden opgenomen.

Volgens een woordvoerder van het GVB zal er uitbreiding van de stalling op IJburg nodig zijn. "Deze biedt nu plaats aan zestien trams. Bij gekoppeld rijden is uitbreiding naar minimaal 22 nodig. Daarnaast zal de locatie ook moeten worden voorzien van een wasstraat en zandtank zodat trams hiervoor niet steeds moeten uitwijken naar de Lekstraat."

Naast het koppelen van trams moet ook de stroomvoorziening worden verbeterd zodat er geen uitval meer komt door stroomstoringen. De problemen zijn volgens het vervoerbedrijf voornamelijk het gevolg van de afwijkende infrastructuur en de stroomvoorziening in de tunnel. "De tunnel is aangelegd toen de gemeente er nog van uitging dat lijn 26 een metro/sneltram zou worden. Uiteindelijk is het echter een reguliere tramverbinding geworden. De 'metrotunnel' is een van de belangrijkste oorzaken van storingen en vertragingen op de deze tramlijn."

Ook stelt het GVB dat er moet worden geïnvesteerd in 'robuustere' ov-verbindingen. "We moeten kijken naar de impact van de groei door de komst van veel extra woningen in de Sluisbuurt en de verdere uitbreiding van IJburg. Als we kijken naar de woningontwikkeling tussen 2028 en 2037 dan betekent dit zo'n 75.000 extra mensen. Dat zijn mogelijk drieenhalf keer zo veel reizigers als nu op dit traject, vergelijkbaar met het aantal inwoners van een stad zo groot als Leeuwarden."