Drie maanden is toch niet genoeg voor onderhoud Polderbaan

Het groot onderhoud aan de Polderbaan van Schiphol gaat langer duren dan de drie maanden die ervoor zijn uitgetrokken. Volgens de luchthaven vergen de werkzaamheden vanwege de vorst in februari tenminste twee weken meer.

De veelgebruikte Polderbaan van luchthaven Schiphol is gevoeliger voor slijtage en storingen dan andere banen. Beeld Hollandse Hoogte /  ANP
De veelgebruikte Polderbaan van luchthaven Schiphol is gevoeliger voor slijtage en storingen dan andere banen.Beeld Hollandse Hoogte / ANP

De belangrijkste start- en landingsbaan van Schiphol krijgt na zeven jaar een geheel nieuwe asfaltlaag en ondergrond. Ook worden de verlichting, de landingssystemen en de taxibanen die ernaartoe leiden vernieuwd.

Normaliter duurt zo’n klus twee maanden, maar Schiphol trok er vooraf al een extra maand voor uit. Dat was ook om te voorkomen dat de werkzaamheden bij tegenvallers moesten worden opgerekt, zoals eerder het geval was bij andere Schipholbanen.

Maar dat gebeurt nu toch. De werkzaamheden duren volgens de luchthaven tenminste twee weken langer en zijn niet op 26 april klaar, maar op zijn vroegst pas op 10 mei. Dat betekent ook dat er voor langere tijd meer vliegtuigen over onder meer Amsterdam, Amstelveen en Zwanenburg/Halfweg zullen komen.

De afgelopen weken werd regelmatig langdurig gestart vanaf de Buitenveldertbaan, die normaliter vooral voor landingen wordt gebruikt. Dat leidt tot extra overlast in Buitenveldert, Amstelveen en Zuidoost. Ook de Zwanenburgbaan wordt nu voor langere tijd vaker gebruikt.

Alle onderhoud loopt vertraging op

Volgens Schiphol waren door de winterse omstandigheden in februari zowel de bodem onder de polderbaan als het zand en asfalt voor de werkzaamheden bevroren. De ingrijpende werkzaamheden waren bewust in de winterperiode gepland, omdat dan normaliter het vliegverkeer beperkt is ten opzichte van het voorjaar en in de zomer.

Nu komt de luchthaven alsnog in de problemen. Door het oponthoud bij de Polderbaan moeten ook werkzaamheden later dit jaar aan andere banen worden opgeschort. Zo gaat de Zwanenburgbaan nu – later dan gepland – vanaf eind mei drie weken buiten gebruik en valt het onderhoud aan de Oostbaan precies in de zomerperiode.

De veelgebruikte Polderbaan blijkt gevoeliger voor slijtage en storingen dan andere banen. Drie jaar geleden moesten er al noodreparaties worden uitgevoerd, omdat een deel van de fundering was verzakt. Ook is, vaker dan bij andere banen, regulier onderhoud nodig.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden