Doortrekken Noord/Zuidlijn naar Schiphol komt iets dichterbij

Het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp is een stuk realistischer geworden: zeven partijen, waaronder Amsterdam en Schiphol, stellen samen ruim een miljard euro beschikbaar.

Beeld ANP

Door een miljard beschikbaar te stellen hopen de partners in de regio een bod te hebben gedaan waar het rijk niet omheen kan, zegt verkeerswethouder Sharon Dijksma, die voorzitter is van de Vervoerregio en de alliantie van de ­zeven partijen. “Wij willen de boodschap afgeven dat we in de startblokken staan en bereid zijn flink bij te dragen om de kans op realisatie van de twee metro­lijnen te maximaliseren.”

Het nu beschikbare geld moet ook het sluiten van de Ringlijn mogelijk maken, waardoor er een directe verbinding komt tussen Isolatorweg en station Sloterdijk en Amsterdam CS. Het woord is nu aan het rijk, want een miljard is niet genoeg om de metroplannen te bekostigen: de aanleg gaat vier tot vijf miljard euro kosten.

Het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol zorgt dat de luchthaven beter bereikbaar is vanuit de stad, zegt Schipholdirecteur Dick Benschop. “Zo kun je in één keer naar Schiphol reizen, zonder overstap. Bovendien heb je dan twee vervoersystemen naast elkaar. Dat betekent meer betrouwbaarheid.”

Meer ruimte in Schipholtunnel

Maar misschien nog wel belangrijker is dat de aanleg van een metro betekent dat er minder langzame treinen tussen Amsterdam en

Schiphol hoeven te rijden. “Dan komt er ruimte beschikbaar in de Schipholtunnel, die over­belast is en hierdoor al jaren te maken heeft met verstoringen en vertragingen.”

Er komen mogelijk acht ‘treinpaden’ vrij, waardoor meer en snellere treinen vanaf Schiphol naar Utrecht, Arnhem en Limburg rijden. Verder komt er een nieuwe intercityverbinding tussen Schiphol, Zaandam en Alkmaar. Ook moet de nieuwe metrolijn ruimte maken voor meer internationale treinen.

Het is de bedoeling dat de metro vrijwel overal bovengronds gaat rijden, parallel aan de A4. De metro krijgt bovendien een eigen station bij de luchthaven. Wanneer de lijn kan worden aangelegd, weet Dijksma nog niet. “Zo snel mogelijk, wat ons betreft. Ik zou zeggen: begin zodra je een deel van je financiering hebt. Je moet door.”

‘Zeer realistisch bod’

De alliantie van zeven partijen bestaat uit de Vervoerregio, de gemeentes Amsterdam en Haarlemmermeer, de provincie Noord-Holland, KLM, NS en Schiphol. De partijen zijn bereid in elk geval een eigen bijdrage van 1,025 miljard euro te doen, afkomstig uit algemene middelen, grondopbrengsten en exploitatie­opbrengsten.

De Vervoerregio draagt 525 miljoen euro bij, de gemeente Amsterdam 300 miljoen euro en de NS 60 miljoen euro. Amsterdam, Haarlemmermeer, Schiphol en provincie Noord-Holland dragen daarnaast een bedrag van 140 miljoen euro uit grondopbrengsten bij. Dijksma: “Ik zie dit als een zeer realistisch bod. Er kan altijd worden gesproken over wat Amsterdam nog meer zou kunnen doen.”

Andere financieringsbronnen

De alliantie hengelt nadrukkelijk naar het geld dat eerder dit jaar beschikbaar werd gesteld in het Nationaal Groeifonds, 20 miljard euro bestemd voor economische groei. Volgens Dijksma zijn andere financieringsbronnen van het rijk uitgeput. “Dit fonds is voor ons daardoor een belangrijke manier om toch de financiering van een metrolijn voor elkaar te krijgen. Ons bod past uitstekend in de regels die voor het fonds zijn opgesteld.”

Het doortrekken van de Noord/Zuidlijn maakt het volgens de initiatiefnemers bovendien mogelijk om ruim 92.000 nieuwe woningen te bouwen en duurzaam te ontsluiten, aldus de Vervoerregio. “Ook verbindt het nieuwe metronet de belangrijkste economische centra van de regio, waardoor er ruimte is voor 122.700 extra arbeidsplaatsen. Grote voorzieningen zoals ziekenhuizen en universiteiten worden beter bereikbaar. De bouw van nieuwe kantoren en betere bereikbaarheid van voorzieningen dragen bij aan een aantrekkelijker vestigingsklimaat.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden