Plus Reportage

Dit was de generale repetitie voor het EK voetbal

Nederland-Estland deed er niet meer zo toe, maar voor Arena, politie en gemeente was de laatste groepswedstrijd een generale repetitie voor het EK voetbal.

Als bezoekers de QR-code scannen, krijgen ze te zien welke ingang ze moeten nemen. Beeld Lin Woldendorp

Dat is meteen al een tegenvaller. Zeven bussen vol Oranjefans zijn niet aangemeld voor de schaarse busparkeerruimte rondom de Johan Cruijff Arena. Uitwijkmogelijkheden zijn er nauwelijks. “We gaan met Endemol bellen,” zegt mobiliteitsmanager Maurits van Hövell van de Arena. “Misschien hebben zij plek.”

Het is D-Day in het Arenagebied. Niet alleen zit het stadion vol met ruim 55.000 voetbalfans die Oranje naar het EK zingen, in de Ziggo Dome gaan om zeven uur de deuren open voor 15.000 bezoekers van heavymetalband Volbeat en in concertzaal Afas Live staan 5000 fans van de New Yorkse indierockers Vampire Weekend.

Vanuit het Operationeel Mobiliteitscentrum (OMC) in de catacomben van de Arena wordt die stroom bezoekers minutieus in de gaten gehouden. Digitale informatie komt vanuit alle hoeken en gaten van het stadion binnen, waarmee een beeld wordt geschetst van steeds grotere mensenmassa’s.

Onzichtbaar is er een grens rond het stadion getrokken. Daarbinnen wordt met camera’s, sensoren en draadloze netwerken de menigte gevolgd. Maar ook informatie van de kassa’s in de Arena, de camerabeelden, berichten op sociale media, verkeer en vervoer en parkeergarages wordt meegenomen.

Met voetbalfans, concertgangers voorbijgangers, winkelend publiek en bioscoopbezoekers wordt het snel eivol op de Arenaboulevard. Dat ziet ook de NS-vertegenwoordiger in het OMC. Telsensoren in de stationshal en van partner ProRail op de perrons hebben om zes uur al 9000 bezoekers via station Bijlmer Arena geregistreerd. “Dat is vroeg,” zegt Van Hövell. “Heel erg vroeg.”

Het Arenagebied is proeftuin voor digitale toepassingen, zowel om het de bezoekers naar de zin te maken, als stadion, politie en gemeente te helpen met het in goede banen leiden van de massa mensen. Het stadion loopt daarmee vooruit op het EK voetbal 2020, waarvan vier wedstrijden in de Arena worden afgewerkt.

Opstoppingen

Het gaat hard met de toestroom van bezoekers. Omdat het miezert, komen meer bezoekers met de auto. De teller eindigt op 12.000 voertuigen. Dat leidt tot opstoppingen en parkeerdrukte waardoor het stadion laat volloopt en het druk is bij de ingangen. Via station Bijlmer komen in totaal 21.000 bezoekers aan.

Op de beeldschermen in het OMC zijn bezoekerspieken en -dalen te zien en camerabeelden van een volle, maar nog bewegende Arenaboulevard en rijen voor de toegangsdeuren van de Ziggo Dome. Parkeerterrein P1 zit al vol. P3 volgt snel. Op de filekaart in het OMC is te zien waar de pijnpunten zitten. De verkeersdienst van de gemeente Amsterdam, die ook is aangeschoven, kan tot op kruispunt en stoplicht de verkeersstroom beïnvloeden, mocht dat nodig zijn.

Ook het operationeel mobiliteitscentrum van de Arena loopt snel vol. Er is iemand van de NS, een vertegenwoordiger van de parkeeruitbaters en stadsdeel Zuidoost. De politie schuift later op de vooravond aan, op het moment dat de Oranjespelersbus arriveert. Er is zelfs een hotline met een sleepdienst, die bij ongelukken op de weg razendsnel kan ingrijpen.

Er wordt deze avond veel geëxperimenteerd. KNVB test bij de interland digitale tickets, die pas vlak bij het stadion worden geactiveerd zodat zwarthandel kan worden uitgebannen. Sommige fans kunnen delen van de wedstrijd op de smartphone meebeleven. Via de digitale smartphonekaart van het Arenagebied, die door het Amsterdamse Wizzymaps is gemaakt, kunnen bezoekers op elk moment zien waar het druk is, hoe lang de wachtrijen bij de toegangspoorten zijn en of er nog tijd is een biertje te pakken.

Kinderziektes

Niet alle wensen zijn al vervuld. Er zijn plannen om toezichthouders van bodycams te voorzien die desgewenst livebeelden streamen naar het commandocentrum. Ook wordt aantal stewards voorzien van een riem vol metertjes, die in de gaten houden hoe het met hen gaat. “We kunnen zelfs het zien wanneer ze bijvoorbeeld omver worden geduwd, zodat we weten dat er iets aan de hand is.” Maar vanavond is het voor zulke nieuwlichterij nog te vroeg.

Kinderziektes zijn er ook. Zo zijn de QR-codes die Wizzymaps rond de Arena heeft neergezet, in het donker te moeilijk te zien. En vraagt NS of er deze keer op alle schermen een boodschap te zien kan zijn waarop staat dat het station bij grote drukte eventjes wordt afgesloten. “Mensen worden daar anders onrustig van.”

En er wordt bij voorbaat al een bezoekers­infarct voorspeld in de late avond omdat de tijden waarop in beide concertzalen de muziek is afgelopen en de Arena leegloopt, elkaar lijken te overlappen. “Goed nieuws, Afas meldt dat ze al om half elf klaar kunnen zijn. Laten we hopen op iets van spreiding.”

Het streven is het Arenagebied in vijf kwartier leeg te hebben. Dat mag ook wel, want om twaalf uur ’s avonds gaat de snelweg A4 voor groot onderhoud dicht.

‘Rustig en feestelijk verlopen avond,’ luidt de eindconclusie. ‘Gezien het weer, jaargetijde, de doordeweekse avond en de samenval van evenementen is het goed verlopen zonder grote incidenten of ongevallen. Op naar Euro 2020.’

Op een kaart is te zien welke ingang bezoekers moeten nemen. Beeld Lin Woldendorp
Vanuit het Operationeel Mobiliteitscentrum (OMC) in de catacomben van de Arena wordt die stroom bezoekers minutieus in de gaten gehouden. Beeld Lin Woldendorp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden