Amsterdam Bewaar

Dijksma: berekeningen Schiphol opnieuw bekijken

Dijksma tijdens een overleg over luchtvaart in Den Haag.
Dijksma tijdens een overleg over luchtvaart in Den Haag. © ANP

Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) laat berekeningen voor het milieueffectenrapport (MER) van Schiphol opnieuw onder de loep nemen. 

Besluiten over de verdere groei van Schiphol na 2020 lopen flinke vertraging op. Alle geluidsberekeningen die de afgelopen jaren voor de groei van Schiphol zijn gemaakt, gaan over. De rekensommen die tot nu zijn gemaakt, voldoen niet meer aan de Europese regels.

Dat schrijft Sharon Dijksma (PvdA), in een van haar laatste maatregelen als staatssecretaris van Luchtvaart, in een brief aan de Omgevingsraad Schiphol, het overlegorgaan met maatschappijen, overheden en actiegroepen. Juist deze week werden de nieuwe berekeningen verwacht.

Het besluit komt niet uit de lucht vallen. Vorig jaar al liet de onafhankelijke commissie die de verplichte ­milieueffectrapportage (MER) voor de toekomstige groei van Schiphol moest beoordelen, weten dat de reken­sommen over moesten. 

Uitslagen
Weliswaar voldeden ze aan de letter van de Nederlandse Luchtvaartwet, maar zijn er inmiddels Europese normen die de hinder door vlieglawaai veel nauwkeuriger kunnen vaststellen.

Schiphol presenteerde twee weken geleden al uitslagen volgens de nieuwe rekenwijze. Daaruit blijkt volgens de luchthaven dat in 2015 de hinder rondom het vliegveld 29 procent onder de afgesproken grens uit 2007 ligt. Dijksma reageerde verbolgen op die presentatie, daags voor een belangrijk overleg in de Kamer over de groei van Schiphol. 

De groei van Schiphol ligt vast: tot eind 2020 mogen er een half miljoen starts en ­landingen op de luchthaven plaatsvinden, een grens die al nagenoeg is bereikt. Het nieuwe kabinet laat in het regeerakkoord weten groei daarna mogelijk te willen maken. 

Niet zoals nu door een grens aan het aantal vliegbewegingen te stellen, maar door meer rekening te houden met de geluids- en milieuoverlast die vliegtuigen veroorzaken. De geluidsberekeningen zijn daarbij cruciaal.

Trage besluitvorming
Het besluit van Dijksma om de hele MER over te doen, kan betekenen dat er niet op tijd een besluit wordt genomen om de groei van Schiphol na 2020 vast te stellen, vanwege de tijd die met de berekeningen, de controle en inspraak zijn gemoeid. De luchtvaartsector, KLM voorop, waarschuwt al jaren voor de in haar ogen veel te trage besluitvorming over toekomstige groei.

De nieuwe berekening kan bovendien flink anders uitvallen. In de huidige berekening wordt de hinder bij huizen die na 2005 rondom de luchthaven zijn gebouwd, niet meegenomen. Dat leidt volgens actiegroepen van omwonenden tot tienduizenden 'spookgehinderden'. In de nieuwe normen moet die groep wel worden meegerekend.