Diemer fabriek van elektrische tuktuks maakt toch doorstart

Tuk Tuk Factory maakt toch een doorstart. De Amsterdamse bouwer van elektrische tuktuks, die in augustus failliet ging, is voor 350.000 euro overgenomen door de idealis­tische investeerder Vincent van Campen. Hij wil de productie voortzetten.

Een elektrische tuktuk bij de Westerkerk. Beeld Hollandse Hoogte / Berlinda van Dam

Het in 2004 opgerichte Tuk Tuk Factory zag zowel in Europa als in Azië grote toekomst voor zijn elektrische driewielers, die in Thailand werden geproduceerd en in Diemen afgebouwd. Maar aanhoudende finan­ciële problemen en organisatorische tegenvallers op het moment dat de productie dit jaar moest worden opgevoerd, deden het bedrijf de das om.

De curator heeft het bedrijf nu voor 350.000 euro verkocht aan ondernemer Vincent van Campen van E-Tuk Holding. Acht werknemers en een deel van de hoofdvestiging verhuizen mee. Van Campen wil de productie van de elektrische bromtaxi’s in Thailand herstarten en ook nieuwe modellen ontwikkelen.

Stinkende tweetaktuktuk

“Allereerst moeten we ervoor zorgen dat ze weer de weg op kunnen en de levering van onderdelen voor de bestaande tuktuks op gang helpen,” zegt de 71-jarige investeerder. “Daarna willen we een goedkope elektrische tuktuk ontwikkelen voor landen als Thailand en India. Er rijden zoveel van die stinkende tweetakttuktuks rond. In Thailand is dat door nieuwe regels in 2025 voorbij. Dat creëert een grote markt. Ik verwacht dat andere landen volgen.”

Van Campen was als obligatiehouder al zijdelings bij het bedrijf betrokken en bood zich er vorig jaar aan als geldschieter. Hij verkocht drie jaar geleden zijn meerderheidsbelang in het Nederlandse Avio-Diepen, een van de grootste onafhankelijke distributeurs van reserveonderdelen voor vliegtuigen, dat hij in 1995 van zijn werkgever Fokker had overgenomen. “De opbrengst besteed ik aan impactprojecten.” Daaronder een belang in de Arnhemse producent van waterstofapparatuur Hygear.

Onvoldoende inzicht

Het faillissement van Tuk Tuk ­Factory – en de jaren van financiële tegenslag die daaraan voorafgingen – schrikt hem niet af. “De toenmalige directie had onvoldoende inzicht. Ze hebben nooit rekening gehouden met de koers van de Thaise munt en verkeken zich op lokale leveranciers. Wij gaan daar bovenop zitten. De distributeurs zijn enthousiast. Dat heeft ons doen besluiten door te gaan.”

Wanneer de voertuigen de weg op kunnen, is afwachten. Door het faillissement moet de tuktuk opnieuw worden goedgekeurd. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden