Amsterdam Bewaar

Dick Benschop: 'Groeiadvies Schiphol blijft onzeker'

Voormalig Shelltopman en staatssecretaris Dick Benschop wil het vertrouwen in Schiphol herstellen
Voormalig Shelltopman en staatssecretaris Dick Benschop wil het vertrouwen in Schiphol herstellen © ANP

Schipholtopman Dick Benschop houdt er sterk rekening mee dat er nooit een advies van de Omgevingsraad komt over de groei van de luchthaven, op basis van de milieurapportage (MER) die de luchthaven woensdagavond bekendmaakte. 'Wat erin staat, klopt.'

"Het is bepaald geen zekerheid dat er een advies van de Omgevingsraad komt," zegt Benschop donderdag bij een toelichting op het milieurapport.  "Maar we moeten een weg voorwaarts vinden. We weten met kerst of het is gelukt of niet. We gaan een aantal weken keihard aan de slag."

Schiphol, luchtvaartmaatschappijen en de Luchtverkeersleiding komen met een gezamenlijk voorstel voor 'gematigde gecontroleerde groei' die samengaat met hinderbeperking en maatregelen voor verbetering van de leefbaarheid.

"Hoe dat uitpakt weet ik wel, maar daarvoor gaan we eerst in gesprek met de Omgevingsraad. Maar het wordt een andere groei dan we de afgelopen jaren gewend zijn."

Tegenstanders - milieuorganisaties en bewoners - haalden bij voorbaat al de gebruikte geluidsnormen onderuit. Die norm, Doc29, is vastgelegd door de Europese Commissie en geldt in heel Europa.

Geluidsbelasting
"Er zijn grenzen aan wat je realistisch ter discussie kunt stellen. Deze geluidsregels zijn gevalideerd, de cijfers in het MER zijn doorgerekend. We gaan echt niet nog eens de wijze van normen ter discussie stellen."

We gaan niet nog eens in discussie over de geluidsnorm

Volgens de berekeningen in de concept-MER is Schiphol ver onder de in 2008 gebleven normen gebleven en is het ook mogelijk daar in 2023 onder te komen. "Maar tegelijkertijd realiseer ik me dat in de afgelopen jaren het aantal ernstig gehinderde bewoners wel is toegenomen door de sterke groei van het aantal vliegbewegingen."

"Ik besef dat de aandacht niet alleen zal uitgaan naar het juist toepassen van de kaders en de regels," aldus Benschop. "Het berekenen van de geluidsbelasting zoals dat nu in de concept-MER gebeurt, zal niet voor iedereen samenvallen met de beleving van de geluidshinder."

Groeiruimte
"Toch is er behoorlijke groeiruimte aanwezig. Dat voedt ongemak bij een aantal partijen, omdat die ruimte verrassend groot is."

"We hebben begrip voor de gevoeligheden die in de maatschappij leven ten aanzien van de luchtvaart en de aandacht voor de balans tussen lusten en lasten. We zullen dan ook niet de randen van de mogelijkheden opzoeken."

"Het gaat om een verstandige afweging van de lusten en de lasten, waarbij alle belangen aan bod komen en alle betrokkenen kunnen meedoen."

Lees terug: Groei van Schiphol is niet langer heilig

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.