PlusAchtergrond

Deze politiebureaus zijn niet meer 24/7 open: ‘Dat doet zeer’

Bureau Lijnbaansgracht.Beeld Jean-Pierre Jans

Twee van de zeven Amsterdamse politiebureaus die 24 uur per dag geopend waren, zijn voortaan ’s avonds en ’s nachts gesloten. ‘We kunnen burgers niet meer bieden wat vroeger wel kon.’

Bureau Centrum-Jordaan aan de Lijnbaansgracht, vlak bij het Leidseplein, en het politiebureau aan de Linnaeusstraat in Oost sluiten vanaf vrijdag elke dag om 18.00 uur hun deuren, om die pas weer om 8.00 uur te openen.

Zelfs een symbolische afscheidsnacht zat er door het nijpende personeelstekort niet in. Want hoewel de nieuwe soberdere openingstijden officieel pas vrijdag ingaan, waren de bureaus in de nacht van donderdag op vrijdag ook al dicht. Het enige verschil: dat was een informele beslissing, in het vervolg is het de officiële gang van zaken.

“Dat doet zeer,” zegt Jolanda de Hooge, teamchef op bureau Centrum-Jordaan. De Hooge, die al 32 jaar politieagent is, is continu bezig gaten in het rooster vullen. Neem nu vannacht: “Er waren vijf agenten aan het werk. Twee koppels zijn surveilleren in de stad voor noodhulp en ik heb slechts één agent op het bureau. Offi­cieel hadden we de hele nacht open moet zijn. Dat klopt, maar dat is niet veilig. Je kunt het pand niet open laten met maar een agent. Ik had het graag anders gezien – als diender wil je altijd dienen, maar dat is nu lastiger. Dat doet zeer. We kunnen burgers niet meer bieden wat vroeger wel kon.”

‘Noodzakelijke keuze’

De gewijzigde openingstijden van de twee bureaus is een van de vele ‘pijnlijke maar noodzakelijke keuzes’, zoals burgemeester Femke Halsema het uitdrukt. De Amsterdamse politie kampt immers met een groot personeelstekort.

Vanuit het regeerakkoord kreeg Amsterdam 60 extra voltijdsbanen voor agenten, maar sinds 2017 waren juist 480 banen verdwenen, hoofdzakelijk wegens pensionering. “En we hebben veel personeel ingeleverd,” zegt De Hooge. Volgens de politiechef komt dat mede door de bewaking van personen na de moord op advocaat Derk Wiersum in september in Buitenveldert. Het beveiligen van onder andere Joodse instanties, evenementen en demonstraties zorgt voor nog minder rek in de al krappe politiebezetting.

De vierhonderd agenten die landelijk extra worden ingezet om personen en plekken te beveiligen tegen het geweld uit de onderwereld, komen immers vooral uit de basisteams, en in mindere mate uit bijvoorbeeld de recherche.

Geen locatie op de Wallen

‘Een herverdeling van capaciteit’ moet ervoor zorgen dat de politie overal in de stad zichtbaar en aanwezig blijft. Volgens Halsema is dat essen­tieel om te verhinderen dat kwets­bare jongeren afglijden in drugscriminaliteit en aan drugshandel gelieerde misdrijven.

Voortaan zijn er dus nog maar vijf bureaus waar burgers 24 uur per dag, zeven dagen per week, een beroep kunnen doen op agenten. Volgens De Hooge betekent dat overigens niet dat er minder aangiften worden opgenomen. “Er is hooguit een vertraging.” Al erkent de teamchef dat de nieuwe situatie onprettig is voor zowel burgers als medewerkers. “Er is geen ruimte voor ons om te focussen op de groei en verbeteren van de organisatie.”

Amsterdam telt nog maar elf politiebureaus, tegen 31 vóór de omvorming van de 25 regiokorpsen plus het Korps Landelijke Politie­diensten tot één Nationale Politie. Eerst sloten vanaf 2014 veertien wijkbureau’s de deuren en bleven zeventien ‘robuuste basisteams’ over. Het was volgens de hervormers de bedoeling dat die meer slagkracht zouden hebben, maar critici spraken toen al van ‘een platte bezuiniging’.

Gaandeweg zijn meer bureaus gesloten. Op de Wallen, de drukste en moeilijkst veilig te houden vierkante kilometer van de stad, is geen bureau meer. De agenten opereren daar vanuit het nieuwe bureau aan de Nieuwezijds Voorburgwal.

In de aanloop naar de vorming van de Nationale Politie zijn wel beloften gedaan over innovatieve, technologische oplossingen om de service aan de burger op peil te houden, maar daarvan is het nauwelijks gekomen.

Aangifteboxen

Zo werden in Het Parool in 2012 ‘aangifteboxen’ aangekondigd: cabines met een beeldscherm die bijvoorbeeld bij supermarkten of bibliotheken zouden komen. Driedimensionaal zou de agent worden geprojecteerd die vanuit een centrale locatie in het land de aangifte worden opgenomen.

De toenmalige Amsterdamse politiechef Pieter-Jaap Aalbersberg voorzag juist verbeteringen. “Nu zijn 31 wijkbureaus in onze regio dag en nacht open, in een wel héél fijnmazig netwerk, maar ik zie liever meer blauw op straat. Binnen de Nationale Politie zullen we onze dienstverlening moderniseren. Iemand die aangifte wil doen, hoeft niet per se meer naar een bureau. Het kan ook via internet of telefonisch. We kunnen in sommige gevallen beter naar de slachtoffers toekomen of een aparte afspraak met ze maken. Die aangifteboxen zouden daarop een zeer interessante aanvulling zijn.”

Hoewel in Rotterdam naar verluidt met succes met 3D-cabines was geëxperimenteerd, is weinig meer van vernomen van de zuilen die ongeveer 50.000 euro per stuk zouden kosten en waarin ook toeristen in hun eigen taal zouden worden bediend.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden