Amsterdam Bewaar

Deze maatregelen helpen wél tegen overlast van toerisme

Hoe kan Amsterdam wél greep krijgen op het massatoerisme?
Hoe kan Amsterdam wél greep krijgen op het massatoerisme? © Merel Corduwener

De echte oplossing tegen de drukte in de stad is nog niet gevonden, zei burgemeester Van der Laan deze week. Hoe kan Amsterdam wél greep krijgen op het massatoerisme? Zeven drastische tips.

1. Verban de ongein

De bierfiets is al verbannen uit het centrum, de hottugs verboden. Maar Segways en fietstaxi's, speurtochten en pubcrawls: ook weg ermee.

Rariteitenkabinet Ripley's op de Dam: dat had er nóóit mogen komen. Op iedere hoek een Tours & Tickets, in iedere gracht elektrische bootjes te huur: verbied het. Zorg ook dat de binnenstad prettig blijft voor Amsterdammers die er niet wonen.

Waarom geen momenten waarop ze gratis naar het Anne Frank Huis kunnen? In Barcelona betalen alleen toeristen voor Parc Güell. Waarom niet zo'n constructie toegepast voor het Vondelpark?

2. Maak écht werk van spreiding

Touringcars braken hun bezoekers uit in hartje Amsterdam. Je kan het de toerist nauwelijks kwalijk nemen dat de Wallen het eerste zijn waar ie heen gaat. Groepsgewijs, bij voorkeur.

Verban touringcars dus naar de randen van de stad, stel een limiet aan het aantal rondleidingen met gids. Verplaats de riviercruises richting Havengebied. Je kunt de kraan niet helemaal dichtdraaien, maar je kunt in elk geval zorgen dat de straal met toeristen niet gericht staat op het toch al drukste en krapste stukje Amsterdam.

3. Amsterdam, bijt van je af

Barcelona verklaarde het massatoerisme de oorlog, in Amsterdam is het, gelet op de uitlatingen van Van der Laan, het laatste jaar echt wel menens geworden, maar een beetje steviger kan het nog wel.

Het beleid is halfslachtig, hinkt te veel op de onterechte gedachte dat de stad niet zonder toeristen kan. Trouwens: er zijn touringcarbedrijven die het zelf ook niet helemaal in de haak vinden dat ze met hun grote bussen de hele stad door mogen. Maar zolang het mag, zullen ze het doen.

Elke stad krijgt de toeristen die het verdient, dus moet Amsterdam de schuld niet leggen bij de bezoekers maar bij zichzelf. Laat die Nutellawinkels weten dat ze niet welkom zijn, maak Tours & Tickets duidelijk dat het zo goed als niets toevoegt aan deze stad.

4. Breid de handhaving uit

Als je dan geld binnenhaalt door toerisme, gebruik het dan voor meer handhavers. Want handhaving mag een sluitstuk zijn, zoals Van der Laan beweert, het wordt tijd voor dat sluitstuk.

Daarbij moeten meldingen serieus worden genomen en vooral: ze moeten leiden tot handelen. Eindeloos zijn de meldingen op Twitter van overlast of overtredingen, waarna er niets gebeurt.

Vliegende brigades moeten onmiddellijk in actie komen. Melding van een terras dat de hele stoep in beslag neemt? Optreden. Dat werkt: tijdens ADE stonden teams klaar om uit te rukken tegen illegale vakantieverhuur. Het leidde tot sluiting van elk bezocht pand.

5. Zet Airbnb het mes op de keel

Druk zetten helpt: kijk naar New York. Na flink wat spierballenvertoon van de stad ging de verhuurwebsite door de knieën. Airbnb is te groot om aan te pakken, klinkt het. Maar kijk naar dat andere innoverende miljardenbedrijf Uber, dat de taximarkt zou hervormen met zijn amateurchauffeurs.

Ze werden illegaal, kregen boete na boete opgelegd en moesten door het stof. Airbnb draagt al toeristenbelasting af, maar dwing het ook inzage te geven in de adressen, het aantal overnachtingen. Met die gegevens kan de gemeente efficiënter en effectiever handhaven.

Weigert Airbnb, dan wordt het verboden. Tegelijk moet er een registratiesysteem komen voor mensen die hun huis verhuren. Niet geregistreerd? Dan mag er niet worden verhuurd.

6. Verhoog de toeristenbelasting

Nu betalen overnachtende bezoekers vijf procent, vanaf volgend jaar kent de stad twee tarieven: zes procent in het centrum, vier procent daarbuiten.

Bezoekers zullen zich er niet door laten verleiden een hotel te nemen buiten de binnenstad. Het tarief moet verder omhoog. Maar belangrijker nog: gebruik de inkomsten om de gevolgen van de drukte te bestrijden.

Parkeergelden gaan naar een mobiliteitsfonds, waarom kwam die zestig miljoen euro toeristenbelasting in 2015 dan terecht in de algemene middelen?

Plus: hef toeristenbelasting op cruiseschepen. De opvarenden ontbijten en dineren vaak aan boord en zijn vaak op tijd terug voor de borrel. Ze lijken véél minder uit te geven dan de 1 miljoen per schip die de branche altijd noemt.

7. Versterk de sociale cohesie

Zorg dat bewoners zich prettig voelen. Amsterdam is een stad van nieuwkomers, de drukte grijpt om zich heen, waardoor de samenhang onder druk komt te staan. Zwerfvuil moet daarom beter worden opgeruimd, toezichthouders moeten zichtbaar aanwezig zijn op straat.

Pak straatdealers aan. Weer tijdens weekenden auto's van Damrak en Rokin. Veel Amsterdammers kampen met overlast door illegale vakantieverhuur: help ze, ondersteun hun verenigingen van eigenaren. En ook: zorg voor meer woningen.

Bind werkende mensen aan de stad, als ze verhuizen ben je ze kwijt en voelt niemand zich meer verantwoordelijk voor wat er gebeurt op de stoep. Pak ook monocultuur aan. Bestemmingsplannen kunnen de exclusief op toeristen gerichte winkels voorkomen.