Dertien cruiseschepen liggen bij de Passengers Terminal te wachten tot ze weer mogen varen.

Dertien cruiseschepen liggen stil op het IJ

Dertien cruiseschepen liggen bij de Passengers Terminal te wachten tot ze weer mogen varen.Beeld Jakob Van Vliet

Het is druk bij de Passengers Terminal aan de Piet Heinkade. Met boten dan, passagiers zijn er niet te bekennen. Sinds maandagavond liggen dertien riviercruiseschepen te wachten tot ze weer mogen uitvaren als de coronacrisis voorbij is.

De haven van Amsterdam heeft verschillende rederijen toestemming gegeven om de riviercruiseschepen aan te meren achter het station ‘tot de situatie over is’. Er zijn geen passagiers aan boord, alleen bemanning ‘in minimale bezetting’, aldus een woordvoerder van de Amsterdamse haven. “Ze moeten ergens liggen.”

Het gaat om de Amaprima, Amabella, Amamora, Amastella, Amaserena, Amadante, Amavenita en Amakristina die onder Zwitserse vlag varen en de Alena, Andrea II, Asara, Viola en Aurelia I uit Malta. Ze varen normaal gesproken vooral op en neer tussen Amsterdam en Boedapest via de Rijn en Donau. 

Seizoen

Het blijft bij deze dertien schepen. Zodra het seizoen start, vertrekken deze boten vanaf de Amsterdamse haven. Omdat de cruises vanaf Amsterdam starten, liggen de boten hier geparkeerd. Een van de aanbieders van cruisereizen laat op de website weten dat reizen tot en met 31 mei sowieso geannuleerd zijn. 

In tegenstelling tot Schiphol, waar vele vliegtuigen aan de grond staan, varen de schepen ‘best redelijk’ door, aldus de woordvoerder. Er is voorlopig nog geen sprake van ruimtegebrek omdat de scheepvaart stilligt in de Amsterdamse haven.  

Hard gelag

Sinds de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus zijn cruiseschepen niet meer welkom in de Amsterdamse haven. In maart en april werden 753 riviercruiseschepen verwacht. Nu valt in een klap  minimaal een derde van het Amsterdamse totaal voor 2020 weg. 

De riviercruises zijn minder zichtbaar dan de immense zeecruiseschepen, maar ze trekken elk zo’n vierhonderdduizend passagiers per jaar naar de Amsterdamse haven. Met de riviercruisesector alleen zijn in de regio circa 1700 banen gemoeid.

Beeld Jakob Van Vliet
Beeld Jakob Van Vliet
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden