Deelfietsen? Nee, Amsterdam zet in op de deelscooter

De deelfiets is een kopje kleiner gemaakt en keert hooguit lokaal terug. Sharon Dijksma zet plots vol in op deelscooters, waarvan er zeven keer zoveel komen.

Beeld Marc Driessen

Dat blijkt uit het langverwachte beleidsvoornemen van verkeerswethouder Sharon Dijksma.

Volgens de wethouder is er geen draagvlak om op grote schaal (9000 stuks) fietsen te plaatsen in de stad. "De toegevoegde waarde van deelfietsen is nog te onduidelijk." Zij benadrukt dat bijna alle Amsterdammers al een fiets hebben.

Belangrijk alternatief
De scooter wordt daarentegen plotseling omarmd door Dijksma. Aanvankelijk was er sprake van dat twee aanbieders ieder 250 deelscooters in Amsterdam zouden mogen plaatsen, maar zij heeft dat uitgebreid naar 350 scooters per aanbieder.

Ter illustratie: op het moment rijden er 108 deelscooters van het bedrijf Felyx in de stad, die intensief worden gebruikt. Waarschijnlijk worden dat er binnenkort dus 700. Deze scooters kunnen overal worden achtergelaten waar ze willen, met uitzondering van een aantal zeer drukke plekken.

Dijksma laat weten deelbromfietsen te zien als een belangrijk alternatief voor autoritten en ook als een aanvulling op het totale pakket aan 'mobiliteitsmogelijkheden van Amsterdammers'.

"Niet iedereen heeft toegang tot een bromfiets en in verband met het beslag op de openbare ruimte is het ook niet gewenst dat het aantal brommers in eigen bezit toeneemt."

Erbarmelijke kwaliteit
Twee jaar geleden werd Amsterdam overspoeld door deelfietsen van een aantal, veelal buitenlandse, aanbieders. Deze fietsen werden gedumpt in de stad en vele werden niet of nauwelijks gebruikt. De fietsen waren bovendien van erbarmelijke kwaliteit ('bicycle shaped objects') en werden al snel als wrakken.

Destijds ging het om 6000 tot 7000 deelfietsen. Het vorige college besloot daarop de regie terug te nemen, maar wilde wel drie aanbieders toestaan ieder 3000 fietsen te plaatsen in de stad. Dat plan wordt nu door Dijksma de nek omgedraaid, zij ziet hooguit ruimte voor kleinschalige en lokale experimenten, 'zoals buurtinitiatieven'. Volgens Dijksma is er geen draagvlak meer voor een stadsbreed systeem.

Quinten Selhorst van Felyx is blij dat er meer ruimte komt voor zijn bedrijf. Volgens hem vormen de scooters onder meer een waardevolle aanvulling op het openbaar vervoer. "Dit betekent niet méér scooters in Amsterdam, maar wel beter gebruik van de beschikbare scooters. Uit onderzoek blijkt dat onze klanten een scooter overwegen te kopen, maar dat vaak niet doen als ze gebruik kunnen maken van een deelscooter. Wij willen graag nog meer scooters."

Beeld Het Parool

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden