Amsterdam Bewaar

Deelfietsbedrijf FlickBike weg uit 'conservatief Amsterdam'

Deelfietsen van Flickbike.
Deelfietsen van Flickbike. © Charlotte Odijk

Deelfietsbedrijf FlickBike vertrekt uit Amsterdam. Zijn duizend zwart-oranje fietsen worden mogelijk nog hergebruikt als het bedrijf in een andere stad neerstrijkt, maar met 'het conservatieve Amsterdam' heeft Flick het helemaal gehad.

Dat zegt Vikenti Kumanikin, de Amsterdammer die FlickBike oprichtte. Volgens hem zijn deelfietsen de toekomst, maar staat Amsterdam niet open voor een dergelijk progressief concept.

"Eerst kregen wij toestemming, maar de emoties liepen zo hoog op dat de gemeente overstag is gegaan en ons uiteindelijk toch heeft verboden."

Het gemeentebestuur is gezwicht voor een klein, maar lawaaiig groepje binnenstadbewoners, aldus Kumanikin.

"Die mensen uit de grachtengordel bepalen nu voor de rest van de inwoners van de stad dat er niet op deelfietsen mag worden gefietst. Terwijl uit onze statistieken blijkt dat 65 procent van de ritjes op onze fietsen is gemaakt door Amsterdammers. Niet door toeristen dus, zoals steeds het verwijt is."

Te grote claim
Begin augustus kondigde Amsterdam aan te gaan optreden tegen de commerciële deelfietsen in de stad omdat zij een te grote claim op de openbare ruimte leggen.

De verschillende deelfietsaanbieders hebben nog tot 20 oktober om zelf de fietsen weg te halen. De gemeente controleert daarop en gaat fietsen die er dan nog staan zelf verwijderen.

Uit onze statistieken blijkt dat 65 procent van de ritjes op onze fietsen is gemaakt door Amsterdammers

Vikenti Kumanikin

Ook oBike zal de door haar geplaatste fietsen de komende weken verwijderen, maar zegt Amsterdam nog niet te hebben opgegeven.

Volgens Willemijn van der Holst van het bedrijf gaat oBike hierover met de gemeente in gesprek. "We willen bijvoorbeeld afspraken maken over waar je de fietsen mag neerzetten en dat er niet te veel van onze fietsen in plukjes bij elkaar staan."

Geen soepele introductie
Er is het een en ander mis gegaan, zegt Van der Holst. "De introductie verliep niet soepel, maar zo gaat dat als je iets nieuws begint. En ook de fietsen zelf waren niet robuust genoeg. We zijn al bezig met steviger modellen die ook een vorm van trapondersteuning hebben."

Tientallen van de geel-grijze fietsen van oBike zijn de afgelopen weken vernield of in de bosjes gegooid. Wie op de app kijkt ziet dat her en der door de stad verspreid fietsen van oBike in het water liggen. 

Het is niet duidelijk hoeveel deelfietsen er nog in de stad staan. Als de verhuurders het verbod negeren, worden de fietsen op kosten van de verhuurder door de gemeente verwijderd.

Lees ook: Maak regels, of de deeleconomie leidt tot chaos