Amsterdam Bewaar

De Winterspelen komen straks online uit Amsterdam

De Olympische vlam in Zuid-Korea, onderweg naar PyeongChang
De Olympische vlam in Zuid-Korea, onderweg naar PyeongChang © ANP

De Winterspelen komen straks uit Noord. Voor de online live-uitzendingen van alle Olympische sportevenementen, in handen van Eurosport, opent Bamtech dinsdag een uitvalsbasis in Amsterdam.

Bamtech, eigendom van Disney en de Amerikaanse basketbalcompetitie MLB, strijkt met zestig medewerkers neer in Amsterdam-Noord.

Het bedrijf heeft voor Amsterdam gekozen vanwege de aanwezigheid van internetknooppunt AMS-IX, de taalvaardigheid, het aanwezige talent en de bereikbaarheid.

Eurosport
Discoverydochter Eurosport is de eerste Europese klant van het Amerikaanse streamingbedrijf.

De afgelopen maanden is in Pand Noord in de Amsterdamse Meeuwenlaan gebouwd aan een digitaal uitzendcentrum van waaruit Eurosport Olympische evenementen live online zal uitzenden.

Discovery heeft eerder voor 1,3 miljard euro de Olympische streamingrechten van het IOC gekocht, voor een periode van tenminste zes jaar. De Winterspelen in Zuid-Korea, het eerste evenement van die overeenkomst, moeten de eerste 'digitale online games' worden.

Bamtech gaat voor Eurosport in 69 landen en achttien talen alle sportevenementen van de komende spelen live online uitzenden via de Eurosport Player, tot 20 verschillende streams tegelijkertijd. De tv-kanalen van Eurosport bieden maar een deel van de evenementen.

Europees hoofdkantoor
De samenwerking biedt Bamtech, het grootste technologiebedrijf op het gebied van online videodiensten van de VS, meteen een springplank naar Europa.

De vestiging in Amsterdam wordt ook het Europees hoofdkantoor, van waaruit Bamtech op zoek gaat naar nieuwe Europese klanten, zowel op sportgebied als uit de amusementsindustrie.

Het bedrijf heeft, om regionale kennis te vergaren, vorig jaar zomer al het Amsterdamse digitale productiebedrijf The Capitals overgenomen.

De miljardenonderneming zal behalve met Eurosport - en toekomstige Europese klanten - vanuit Noord vooralsnog met name actief zijn met Amerikaanse activiteiten, MLB (honkbal) het Noord-Amerikaanse ijshockeykampioenschap NHL en de showworstelaars van WWE Network voorop.

In de VS verzorgt Bamtech ook diensten voor HBO (dat hier deel uitmaakt van Ziggo) en gamestreamer Playstation Vue en de League of Legends-gamecompetitie. In de VS zet Bamtech dit jaar met sportzender ESPN een 'Netflix voor sportuitzendingen' op.

Disney
Of de komst van Bamtech ook een voorbode is voor Europese plannen van Disney voor de eigen online videodienst, waarmee het bedrijf vanaf 2019 in Amerika de concurrentie wil aangaan met Netflix en Amazon Prime Video, is onbekend.

Disney heeft in totaal 2,6 miljard dollar in Bamtech gestoken om op basis van diens technologie vanaf 2019 in de VS onlineaanbieders Netflix en Amazon Prime Video te beconcurreren. Disney doet dat met films en tv-series uit eigen stal - zoals Frozen 2, Toy story 4, series van Disney XD en Disney Channel en de Star Warsfilms waarvan het de rechten bezit.

Bill Martens, de Europees topman van Bamtech wil niet vooruitlopen op een Europese introductie. "Ik kan niet voor Disney spreken, maar ze zijn al veel langer internationaal actief met films en series. Als ze besluiten online in Europa actief te worden, ligt het voor de hand dat ze daarvoor ook ons platform gebruiken."

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.