Gisteren kondigde PvdA-wethouder Sharon Dijksma aan dat Amsterdam als eerste stad in het land een verbod wil op verbrandingsmotoren vanaf 2030.

De vuile auto moet de stad uit. Past de markt zich aan?

Gisteren kondigde PvdA-wethouder Sharon Dijksma aan dat Amsterdam als eerste stad in het land een verbod wil op verbrandingsmotoren vanaf 2030. Beeld Robin van Lonkhuijsen/ANP

Typisch Amsterdam: een verbod op alle diesel- en benzinemotoren vanaf 2030, ver voor de rest van Nederland uit. Dit keer dreigt niet Den Haag, maar de markt de vertragende factor te zijn.

PvdA-wethouder Sharon Dijksma (Verkeer) is niet vies van een beetje visie. Donderdag kondigde ze aan dat Amsterdam als eerste stad in het land een verbod wil op verbrandingsmotoren vanaf 2030, waarmee het verkeer volledig uitstootvrij moet zijn.

Volgend jaar al moeten oude diesel­auto's van voor 2005 binnen de Ring verdwenen zijn, vanaf 2022 volgen bussen en touringcars.

Vanaf 2025 gaat het plan echt pijn doen, vooral voor bedrijven. Tegen die tijd moeten alle vracht- en bestelwagens binnen de Ring uitstootvrij zijn. Zesduizend vrachtwagens rijden dagelijks via de ringweg de stad in en uit, terwijl slechts enkele tientallen trucks, van bedrijven als Heineken, 100 procent elektrisch zijn.

Ook de pakketbezorgers moeten eraan geloven. DHL rijdt rond met zelfontwikkelde elektrische bestelwagens, maar dat is een fractie van het totaal. Ook alle taxi's moeten in 2025 uitstootvrij zijn, alsmede de rondvaartboten en de GVB-veren.

Gemopper
Als laatste komen de inwoners aan de beurt. Vanaf vandaag gerekend hebben Amsterdammers ruim tien jaar de tijd om hun auto's met een benzine- of dieselmotor weg te doen, in ­navolging van steden als Parijs, die een vergelijkbare ambitie hebben. Dat jaartal valt samen met het landelijk voorgenomen verbod op de verkoop van nieuwe voertuigen op fossiele brandstof.

Niet iedereen is even enthousiast. 'Bizar!' is de reactie van de RAI Vereniging. Politiek Den Haag is ook kritisch. Toch staan de overheden dit keer niet lijnrecht tegenover elkaar, zoals in 2013. Toen liep het meningsverschil met de minis­ter over het verlagen van de maximumsnelheid op de A10 West zo hoog op dat de rechter moest vonnissen.

Dit keer zegt D66-staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Luchtkwaliteit) dat ze de plannen bestudeert. Natuurlijk wordt vanuit de Tweede Kamer gemopperd, zoals door VVD'er Remco Dijkstra. "Er is momenteel geen wetgeving die een ban op benzineauto's mogelijk maakt."

Maar de energietransitie staat tegenwoordig ook in Den Haag hoog op de agenda; dat Amsterdam nu vrijwillig de rol van proeftuin op zich neemt, kan ook op bewondering rekenen. "Hier moeten we naartoe," zegt D66-Kamerlid Rutger Schonis.

Bloei tweedehandsmarkt
Groter is de uitdaging voor de markt. Die produceert niet genoeg verschillende typen, noch genoeg absolute aantallen voertuigen om te kunnen voldoen aan de vraag die Amsterdam nu creëert. Dijksma hoopt dat de ambities uit haar actieplan voor een versnelling zorgen.

'Met de heldere Amsterdamse ambitie en het nationale, aangekondigde verbod van nieuwe dieselauto's per 2030 is de verwachting dat de tweedehandsmarkt in elektrische auto's versneld tot bloei komt,' schrijft zij. Volgens haar wil de markt duidelijkheid. "Je moet voorspelbaar zijn in wat je van de inwoners vraagt. Dat is de beste garantie dat de markt zich zal aanpassen."

Diverse stimulansen, zoals subsidie en een opkoopregeling, moeten de stad helpen bij het halen van de doelen. Wat Dijksma voorstelt, is een actieplan en geen wet. "Dit is een signaal, hier willen we naartoe, hier streven we naar."

Lees ook: De autoplannen ontcijferd: is de lucht straks schoner?

10.5

Vanaf vandaag gerekend hebben Amsterdammers 10,5 jaar de tijd om hun auto met een benzine- of dieselmotor weg te doen, in navolging van steden als Parijs.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden