Amsterdam Bewaar

De toekomst: Minder en langere metro's

Om alle reizigers in de toekomst te vervoeren moeten zo lang mogelijke metrostellen worden ingezet. Foto ANP
Om alle reizigers in de toekomst te vervoeren moeten zo lang mogelijke metrostellen worden ingezet. Foto ANP © UNKNOWN

AMSTERDAM - Niet alleen is de kans groot dat Amstelveenlijn 51 vanaf 2012 zal worden ingekort tot de halte Spaklerweg, door nieuwe veiligheidseisen kunnen dan waarschijnlijk ook minder metro's door de tunnel rijden.

In de plannen voor de nieuwe aanbesteding van het GVB is voor metrolijnen 53 en 54 een lagere frequentie opgenomen dan nu: in de spits ten minste om de tien minuten een metro, daarbuiten om het kwartier.

Het gaat volgens Stadsregio Amsterdam, de instantie die het openbaar vervoer in en om Amsterdam aanbesteedt, om een minimumfrequentie. "Wij willen het GVB zo de mogelijkheid geven in te spelen op ontwikkelingen," aldus Nico van Paridon, hoofd openbaar vervoer van de Stadsregio. "Het GVB kan ervoor kiezen vaker metro's te laten rijden."

Maar de Stadsregio kan dat niet afdwingen. "Wij mogen niet op de stoel van de vervoerder plaatsnemen. Wel is er een vervoerplicht: als mensen op stations blijven staan, kunnen wij ingrijpen."

Deze week bleek bij een inspraakavond dat de Stadsregio voorstelt vanaf 2012 de Amstelveenlijn in te korten. Dat is volgens de instantie het logische gevolg van de groei van het aantal reizigers op de verbinding. Omdat er onvoldoende materieel is om verdere groei van het aantal passagiers op te vangen, zouden de sneltrams al bij Spaklerweg moeten terugkeren naar Amstelveen in plaats van door te rijden naar het Centraal Station. Daardoor kunnen ze vaker rijden en meer reizigers vervoeren.

De Amstelveenlijnreiziger heeft overigens weinig aan die hogere frequentie als op Spaklerweg tot vijftien minuten gewacht moet worden op een metro om verder te reizen.

Volgens de Stadsregio spelen ook nieuwe veiligheidsregels voor tunnels wellicht een rol in de plannen. Daardoor kunnen over drie jaar wellicht minder metrostellen door de Oostbuis rijden. Om toch alle reizigers te vervoeren, moeten zo lang mogelijke metrostellen worden ingezet. De kleine sneltram valt dan vanzelf af.

Alternatieven voor een overstap op het desolate Spaklerweg zijn er volgens de Stadsregio niet. Een ander alternatief dat tijdens de inspraakavond werd aangedragen, een overstap op station Zuid op een nieuwe, tijdelijke metrolijn naar CS (in afwachting van de Noord/Zuidlijn), lijkt 'niet wenselijk' te zijn.

"We hadden liever Amstel als overstappunt gezien," zegt Van Paridon, "maar daar is onvoldoende ruimte voor keersporen." De Stadsregio heeft niet de bevoegdheden de aanleg daarvan af te dwingen. "Dat is een zaak van Amsterdam."

Wel hoopt de instantie dat station Spaklerweg zal worden opgeknapt. Maar ook dat kan de Stadsregio niet afdwingen. "Wij hopen dat Amsterdam daar dan voor zal zorgen." (HERMAN STIL)